EL GRAN FÒRUM D’INFLUÈNCIA I DEBAT A MADRID

Pilar Ferrer fa una crònica de l’acte organitzat per la Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials (SBEES) de Foment del Treball a Madrid al voltant del turisme aquest mes de maig, tot posant de relleu el paper de la patronal catalana en l’economia del conjunt de l’Estat espanyol i concloent en el pol d’atracció per a la inversió estrangera que suposa el país a nivell turístic.

Per Pilar Ferrer, periodista i consultora empresarial

La Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials (SBEES) ha arribat a Madrid per quedar-se. Impulsada per la patronal catalana Foment del Treball, la més antiga d’Espanya, i en especial pel seu president, Josep Sánchez Llibre, la SBEES s’erigeix com el gran fòrum d’influència i debat a Madrid. El seu objectiu és esdevenir un espai permanent de relació entre Barcelona i Catalunya amb la resta d’Espanya per a la creació d’espais econòmics, culturals i turístics capaços de competir a l’exterior. Complint el desig de ser present a Madrid i a tot Espanya, la SBEES representa un think tank sota l’ègida de Foment per a la reflexió entre els empresaris i el poder polític, en els seus aspectes socioeconòmics amb vocació internacional. Dins d’aquest marc, la Societat ha posat en marxa un Cicle de Conferències amb el lema “Les ciutats del segle XXI”, que va tenir el seu primer exponent en un important acte dedicat al turisme com a potent motor de l’economia. A l’espai “All in one” de CaixaBank va tenir lloc la taula rodona “El futur del turisme a les ciutats portugueses i espanyoles”, atesa la tradicional relació bilateral entre els dos països ibèrics. Destacades personalitats de l’àmbit polític i empresarial van debatre els desafiaments que planteja el turisme, amb els seus desglossaments urbanístics, intel·ligents i sostenibles en el nou segle.

“El missatge final de la jornada va quedar clar: Espanya és un dels llocs privilegiats al món per a la inversió turística.”

El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, va inaugurar l’acte destacant que “més de cent milions de turistes internacionals han visitat la Península Ibèrica durant l’últim any”. Va afirmar que les ciutats han de ser “l’epicentre estratègic del turisme del futur”. El gran discurs de benvinguda, que va donar pas al debat entre els ponents, va anar a càrrec del president de Foment del Treball i la SBEES, Josep Sánchez Llibre, que va recordar la figura del polític i filantrop Francesc Cambó per reforçar la influència de la SBEES en la política econòmica. Per això, va emfatitzar que “els empresaris catalans, modestament, però amb tota l’ambició, volem tornar a liderar l’economia espanyola”. Sánchez Llibre va afirmar que, davant els canvis socials del món occidental, “els empresaris hem d’aportar les nostres idees”. Amb un missatge de confiança a la societat, va destacar l’anomenat “Esperit de Miraflores”, terme encunyat en l’acte de presentació de la SBEES a Madrid al palau del mateix nom, que reflecteix el paper dels empresaris en el debat d’idees. Com a català, va voler llançar una apel·lació d’estabilitat davant la crisi de valors i desconfiança dels ciutadans a les institucions: “Que ens vegin com la Catalunya del Sí”. Va ressaltar el paper transcendent del turisme en l’economia i les potents inversions entre Espanya i Portugal. Va finalitzar les seves paraules de nou amb la figura de Cambó, de qui va assegurar: “Va lluitar per una gran Catalunya i per una gran Espanya”.

La taula de debat va ser moderada per l’exministre, expresident de la Comunitat de Madrid i exregidor de la ciutat, Alberto Ruiz-Gallardón, i va comptar amb un palmarès de ponents de primera: els alcaldes de Madrid, José Luis Martínez-Almeida; de Màlaga, Francisco de la Torre; el president de la Cambra Municipal d’Oporto, Rui de Carvalho; el de Cascais, Carlos Carreiras; el president de Turisme i Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos Llombart; i la presidenta de la Confederació d’Empresaris de Balears (CAEB), Carmen Planas Palou. Tots ells van coincidir en la necessitat de promoure ciutats intel·ligents, implementar mesures per mitigar els efectes del canvi climàtic i combatre les desigualtats socials. Aspectes com ara els canvis per millorar els habitatges d’ús turístic, conciliar el visitant amb el ciutadà i fomentar la sostenibilitat i modernització del sector van ser objecte de discussió i intercanvi d’idees. José Luis Martínez-Almeida va ser rotund: “Madrid ha de ser la millor ciutat per viure, perquè llavors serà la millor ciutat per venir”. Va advocar pel turisme com a valor de qualitat de vida a les ciutats, en un escenari de forta i sana competència entre elles.

Francisco de la Torre, veterà alcalde de Màlaga, que el moderador Ruiz-Gallardón va definir com “la ciutat del canvi”, va assegurar que el seu objectiu és “fer una ciutat bona i atractiva per als malaguenys”, posant el focus en la seva gran transformació, excel·lència i qualitat. El portuguès Rui de Carvalho, president de la Cambra Municipal d’Oporto, va afirmar: “El turisme és com la pesca, abans pescàvem amb xarxa, ara treiem els turistes que volem amb una canya. I això es fa amb les ciutats i les empreses, sense empreses no hi ha turisme”. El seu homòleg a Cascais, Carlos Carreiras, va fer una aposta ferma per la cultura i la cooperació transfronterera entre Espanya i Portugal. Jordi Clos, president de Turisme i del Gremi d’Hotels, va reivindicar la col·laboració necessària entre dues ciutats emblemàtiques com Madrid i Barcelona. Per la seva banda, la presidenta de la CAEB, Carmen Planas, va defensar la innovació, digitalització i circularitat: “Hem de canviar volum per valor.”

Va clausurar l’acte el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, que va destacar el turisme com “la gran locomotora de l’economia espanyola durant dècades”. En un discurs amb un fort rerefons polític, va incidir en la defensa de la gent que arrisca, les iniciatives que creen riquesa i no atacar les empreses amb polítiques d’esquerres que minven la inversió privada. “Som molt més que sol i platja, som un dels millors llocs per invertir si es respecten les iniciatives privades”. El líder popular, que es va tornar a reivindicar com el guanyador de les eleccions del 23-J, va avalar un turisme lliure de persecució a les empreses i pujades d’impostos que, segons la seva opinió, ens situen en “una anomalia democràtica” també en el turisme. En definitiva, vocació reformista, “menys obsessió per resistir i més per actuar”. El missatge final de la jornada va quedar clar: Espanya és un dels llocs privilegiats al món per a la inversió turística.

Per Pilar Ferrer, periodista i consultora empresarial

La Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials (SBEES) ha arribat a Madrid per quedar-se. Impulsada per la patronal catalana Foment del Treball, la més antiga d’Espanya, i en especial pel seu president, Josep Sánchez Llibre, la SBEES s’erigeix com el gran fòrum d’influència i debat a Madrid. El seu objectiu és esdevenir un espai permanent de relació entre Barcelona i Catalunya amb la resta d’Espanya per a la creació d’espais econòmics, culturals i turístics capaços de competir a l’exterior. Complint el desig de ser present a Madrid i a tot Espanya, la SBEES representa un think tank sota l’ègida de Foment per a la reflexió entre els empresaris i el poder polític, en els seus aspectes socioeconòmics amb vocació internacional. Dins d’aquest marc, la Societat ha posat en marxa un Cicle de Conferències amb el lema “Les ciutats del segle XXI”, que va tenir el seu primer exponent en un important acte dedicat al turisme com a potent motor de l’economia. A l’espai “All in one” de CaixaBank va tenir lloc la taula rodona “El futur del turisme a les ciutats portugueses i espanyoles”, atesa la tradicional relació bilateral entre els dos països ibèrics. Destacades personalitats de l’àmbit polític i empresarial van debatre els desafiaments que planteja el turisme, amb els seus desglossaments urbanístics, intel·ligents i sostenibles en el nou segle.

”El missatge final de la jornada va quedar clar: Espanya és un dels llocs privilegiats al món per a la inversió turística”

 

 

 

El ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, va inaugurar l’acte destacant que “més de cent milions de turistes internacionals han visitat la Península Ibèrica durant l’últim any”. Va afirmar que les ciutats han de ser “l’epicentre estratègic del turisme del futur”. El gran discurs de benvinguda, que va donar pas al debat entre els ponents, va anar a càrrec del president de Foment del Treball i la SBEES, Josep Sánchez Llibre, que va recordar la figura del polític i filantrop Francesc Cambó per reforçar la influència de la SBEES en la política econòmica. Per això, va emfatitzar que “els empresaris catalans, modestament, però amb tota l’ambició, volem tornar a liderar l’economia espanyola”. Sánchez Llibre va afirmar que, davant els canvis socials del món occidental, “els empresaris hem d’aportar les nostres idees”. Amb un missatge de confiança a la societat, va destacar l’anomenat “Esperit de Miraflores”, terme encunyat en l’acte de presentació de la SBEES a Madrid al palau del mateix nom, que reflecteix el paper dels empresaris en el debat d’idees. Com a català, va voler llançar una apel·lació d’estabilitat davant la crisi de valors i desconfiança dels ciutadans a les institucions: “Que ens vegin com la Catalunya del Sí”. Va ressaltar el paper transcendent del turisme en l’economia i les potents inversions entre Espanya i Portugal. Va finalitzar les seves paraules de nou amb la figura de Cambó, de qui va assegurar: “Va lluitar per una gran Catalunya i per una gran Espanya”.

La taula de debat va ser moderada per l’exministre, expresident de la Comunitat de Madrid i exregidor de la ciutat, Alberto Ruiz-Gallardón, i va comptar amb un palmarès de ponents de primera: els alcaldes de Madrid, José Luis Martínez-Almeida; de Màlaga, Francisco de la Torre; el president de la Cambra Municipal d’Oporto, Rui de Carvalho; el de Cascais, Carlos Carreiras; el president de Turisme i Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos Llombart; i la presidenta de la Confederació d’Empresaris de Balears (CAEB), Carmen Planas Palou. Tots ells van coincidir en la necessitat de promoure ciutats intel·ligents, implementar mesures per mitigar els efectes del canvi climàtic i combatre les desigualtats socials. Aspectes com ara els canvis per millorar els habitatges d’ús turístic, conciliar el visitant amb el ciutadà i fomentar la sostenibilitat i modernització del sector van ser objecte de discussió i intercanvi d’idees. José Luis Martínez-Almeida va ser rotund: “Madrid ha de ser la millor ciutat per viure, perquè llavors serà la millor ciutat per venir”. Va advocar pel turisme com a valor de qualitat de vida a les ciutats, en un escenari de forta i sana competència entre elles.

Francisco de la Torre, veterà alcalde de Màlaga, que el moderador Ruiz-Gallardón va definir com “la ciutat del canvi”, va assegurar que el seu objectiu és “fer una ciutat bona i atractiva per als malaguenys”, posant el focus en la seva gran transformació, excel·lència i qualitat. El portuguès Rui de Carvalho, president de la Cambra Municipal d’Oporto, va afirmar: “El turisme és com la pesca, abans pescàvem amb xarxa, ara treiem els turistes que volem amb una canya. I això es fa amb les ciutats i les empreses, sense empreses no hi ha turisme”. El seu homòleg a Cascais, Carlos Carreiras, va fer una aposta ferma per la cultura i la cooperació transfronterera entre Espanya i Portugal. Jordi Clos, president de Turisme i del Gremi d’Hotels, va reivindicar la col·laboració necessària entre dues ciutats emblemàtiques com Madrid i Barcelona. Per la seva banda, la presidenta de la CAEB, Carmen Planas, va defensar la innovació, digitalització i circularitat: “Hem de canviar volum per valor.”

Va clausurar l’acte el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, que va destacar el turisme com “la gran locomotora de l’economia espanyola durant dècades”. En un discurs amb un fort rerefons polític, va incidir en la defensa de la gent que arrisca, les iniciatives que creen riquesa i no atacar les empreses amb polítiques d’esquerres que minven la inversió privada. “Som molt més que sol i platja, som un dels millors llocs per invertir si es respecten les iniciatives privades”. El líder popular, que es va tornar a reivindicar com el guanyador de les eleccions del 23-J, va avalar un turisme lliure de persecució a les empreses i pujades d’impostos que, segons la seva opinió, ens situen en “una anomalia democràtica” també en el turisme. En definitiva, vocació reformista, “menys obsessió per resistir i més per actuar”. El missatge final de la jornada va quedar clar: Espanya és un dels llocs privilegiats al món per a la inversió turística.

share: