NOVES EXPERIÈNCIES DIGITALS IMMERSIVES (VR/AR) A L’ENTORN METROPOLITÀ

Carles Grau presenta les darreres novetats en matèria de tecnologies immersives, realitat virtual i realitat agumentada

Carles Grau és enginyer industrial amb una destacada trajectòria professional en el àmbit de les TIC, i ha ocupat càrrecs en empreses multinacionals del sector i també ha estat el director general de la Mobil World Capital (MWC). Actualment és Fundador i CEO de Grau Innovation Consulting. Josep Grau-Soldevila el va entrevistar per a RethinkBCN en motiu del Mobile a Barcelona, una entrevista que podeu recuperar cliclant aquí.

Des dels anys vuitanta estem experimentant amb tecnologies immersives, realitat virtual i realitat augmentada. Oculus VR l’any 2012 va suposar un salt important i avui, grans corporacions tecnològiques com Meta i Apple, estan fent aportacions molt rellevants en aquesta indústria, permetent-nos gaudir de casos d’ús cada cop de més impacte a l’entorn metropolità.

Fa més de catorze anys, treballant a la direcció de Microsoft, el nostre equip de visió de futur va dissenyar i ens va compartir un vídeo molt inspirador que encara és visible a Youtube: “Microsoft Future Vision Manufacturing”, (564) Microsoft Manufacturing Future Vision – YouTube. Al vídeo es pot veure com l’equip de disseny d’un fabricant de cotxes treballa en un nou model de seient per un vehicle i com comparteixen en una videoconferència aquest nou disseny amb els enginyers del proveïdor, fent que l’holograma del seient en 3D pugui rotar i es pugui ampliar de cara a prendre decisions conjuntes sobre el disseny i la fabricació.

Aquell somni de futur avui és una realitat gràcies a la capacitat d’amplada de banda que ofereixen les xarxes 5G i als nous usos d’hologrames que impulsen els equips d’innovació a moltes empreses, com la catalana Fluge Audiovisuals, Barcelona | Fluge Audiovisuales.

Fa uns anys, fora dels entorns industrials, vàrem experimentar com la realitat augmentada afavoria noves experiències molt enriquidores al món de la cultura i l’entreteniment. Aquest va ser el cas del Festival Cruïlla que, gràcies a la feina de Cellnex, Acciona i l’equip de 5GBarcelona, va desplegar càmeres 360 d’alta resolució a l’escenari i va disposar un espai proper amb ulleres de realitat augmentada i comunicacions 5G per tal que els fans gaudissin de l’experiència “màgica” de cantar i ballar a l’escenari al costat dels seus artistes favorits, lluny de la platea des d’on veiem sempre els concerts: 5G Cruïlla | 5g Barcelona, 5G el hub del sur de Europa.

“Fa uns anys, fora dels entorns industrials, vàrem experimentar com la realitat augmentada afavoria noves experiències molt enriquidores al món de la cultura i l’entreteniment”

També al món de l’art, la cultura i la construcció, aquestes noves experiències de realitat augmentada ens permeten gaudir d’escenaris com, per exemple, la imatge de la Sagrada Família un cop estigui finalitzada, que podem trobar visible a la web del temple, Visita irtual – Sagrada Família – Sagrada Familia o les experiències immersives que es poden gaudir a la Casa Batlló.

Al món de l’arquitectura i la construcció cada dia podem veure simulacions de com quedarà un edifici en un terreny. D’aquesta manera, abans de construir, podem explorar diferents opcions de disseny i acabats que facilitaran la venda i el desplegament del projecte, tal com ens mostra l’innovador Marc Vidal a un dels seus recents posts a LinkedIn https://www.linkedin.com/posts/vidalmarc_ar-arquitectura-construcciaejn-activity-7088412400818806784-Jx1t?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

I allà on les ulleres de realitat augmentada es poden percebre com un obstacle, és destacable l’impuls que estan generant nous dispositius com el de Broomx Technologies – Immersive solutions, l’startup catalana que va guanyar reconeixement a l’esdeveniment del 4YFN i que ha dissenyat un dispositiu de projecció 360 que genera experiències immersives a sales de tota mena i amb un àudio de qualitat.

És interessant l’ús que hospitals i centres de salut estan fent en aquest entorn: dispositius i nous continguts per sessions de “mindfulness”, exercicis de memòria o sessions terapèutiques per a pacients a centres com l’Institut Guttman, l’Hospital de Terrassa o la seu de la Cooperativa Suara, però també per generar formació d’impacte per treballadors, com fa servir Asepeyo a la seva unitat de formació en prevenció de riscos laborals.

En el marc de la salut, també és destacable la iniciativa de Serious Games, impulsada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb Peninsula Corporate Innovation – Agencia consultora de innovación, on hospitals com els de Bellvitge o Viladecans experimenten amb continguts en alimentació saludable, activitat física i salut mental per a joves i adults, demostrant que el món dels videojocs és un autèntic motor industrial que va molt més enllà de l’entreteniment.

Continuant dins l’àmbit de la salut i també a l’Hospital de Bellvitge en col·laboració amb Aumenta Solutions – Realidad aumentada, industria, marketing, 3D, és destacable l’experiència de la “casa del ronyó” on la realitat virtual ajuda a pacients amb malalties renals cròniques a escollir el tractament més adient de forma molt interactiva, intuïtiva i immersiva en un entorn 3D que contribueix a millorar la seva qualitat de vida.

La realitat augmentada té un gran camp d’ús entorn de l’educació. Exemples com el de Soldamatic, el curs amb realitat augmentada per formar soldadors, dissenyat per seaberyat.com, és un clar exemple, Simulador de soldadura | SOLDAMATIC | Seabery (seaberyat.com)

I també al món del comerç electrònic, un cop més de la mà d’Aumenta Solutions, és molt interessant observar l’experiència de realitat augmentada del mercat de la Boqueria, on el comprador pot gaudir de continguts enriquidors i comunicar-se a través de videoconferència amb el venedor, gràcies a les noves xarxes 5G, tot generant una nova experiència de compra immersiva.

És evident que les noves aplicacions de realitat augmentada i virtual i les noves experiències immersives canviaran la forma en què ens eduquem, gaudim de serveis de salut, ens entretenim, explorem noves experiències al món del comerç electrònic, de l’art i la cultura i planifiquem el disseny de façanes a l’entorn metropolità. El que semblava futurista fa poc és ja una realitat que obre un món de noves oportunitats per gaudir d’experiències digitals enriquidores.

Carles Grau és enginyer industrial amb una destacada trajectòria professional en el àmbit de les TIC, i ha ocupat càrrecs en empreses multinacionals del sector i també ha estat el director general de la Mobil World Capital (MWC). Actualment és Fundador i CEO de Grau Innovation Consulting. Josep Grau-Soldevila el va entrevistar per a RethinkBCN en motiu del Mobile a Barcelona, una entrevista que podeu recuperar cliclant aquí.

Des dels anys vuitanta estem experimentant amb tecnologies immersives, realitat virtual i realitat augmentada. Oculus VR l’any 2012 va suposar un salt important i avui, grans corporacions tecnològiques com Meta i Apple, estan fent aportacions molt rellevants en aquesta indústria, permetent-nos gaudir de casos d’ús cada cop de més impacte a l’entorn metropolità.

Fa més de catorze anys, treballant a la direcció de Microsoft, el nostre equip de visió de futur va dissenyar i ens va compartir un vídeo molt inspirador que encara és visible a Youtube: “Microsoft Future Vision Manufacturing”, (564) Microsoft Manufacturing Future Vision – YouTube. Al vídeo es pot veure com l’equip de disseny d’un fabricant de cotxes treballa en un nou model de seient per un vehicle i com comparteixen en una videoconferència aquest nou disseny amb els enginyers del proveïdor, fent que l’holograma del seient en 3D pugui rotar i es pugui ampliar de cara a prendre decisions conjuntes sobre el disseny i la fabricació.

Aquell somni de futur avui és una realitat gràcies a la capacitat d’amplada de banda que ofereixen les xarxes 5G i als nous usos d’hologrames que impulsen els equips d’innovació a moltes empreses, com la catalana Fluge Audiovisuals, Barcelona | Fluge Audiovisuales.

Fa uns anys, fora dels entorns industrials, vàrem experimentar com la realitat augmentada afavoria noves experiències molt enriquidores al món de la cultura i l’entreteniment. Aquest va ser el cas del Festival Cruïlla que, gràcies a la feina de Cellnex, Acciona i l’equip de 5GBarcelona, va desplegar càmeres 360 d’alta resolució a l’escenari i va disposar un espai proper amb ulleres de realitat augmentada i comunicacions 5G per tal que els fans gaudissin de l’experiència “màgica” de cantar i ballar a l’escenari al costat dels seus artistes favorits, lluny de la platea des d’on veiem sempre els concerts: 5G Cruïlla | 5g Barcelona, 5G el hub del sur de Europa .

”Fa uns anys, fora dels entorns industrials, vàrem experimentar com la realitat augmentada afavoria noves experiències molt enriquidores al món de la cultura i l’entreteniment”

 

 

 

També al món de l’art, la cultura i la construcció, aquestes noves experiències de realitat augmentada ens permeten gaudir d’escenaris com, per exemple, la imatge de la Sagrada Família un cop estigui finalitzada, que podem trobar visible a la web del temple, Visita irtual – Sagrada Família – Sagrada Familia o les experiències immersives que es poden gaudir a la Casa Batlló.

Al món de l’arquitectura i la construcció cada dia podem veure simulacions de com quedarà un edifici en un terreny. D’aquesta manera, abans de construir, podem explorar diferents opcions de disseny i acabats que facilitaran la venda i el desplegament del projecte, tal com ens mostra l’innovador Marc Vidal a un dels seus recents posts a LinkedIn https://www.linkedin.com/posts/vidalmarc_ar-arquitectura-construcciaejn-activity-7088412400818806784-Jx1t?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

I allà on les ulleres de realitat augmentada es poden percebre com un obstacle, és destacable l’impuls que estan generant nous dispositius com el de Broomx Technologies – Immersive solutions, l’startup catalana que va guanyar reconeixement a l’esdeveniment del 4YFN i que ha dissenyat un dispositiu de projecció 360 que genera experiències immersives a sales de tota mena i amb un àudio de qualitat.

És interessant l’ús que hospitals i centres de salut estan fent en aquest entorn: dispositius i nous continguts per sessions de “mindfulness”, exercicis de memòria o sessions terapèutiques per a pacients a centres com l’Institut Guttman, l’Hospital de Terrassa o la seu de la Cooperativa Suara, però també per generar formació d’impacte per treballadors, com fa servir Asepeyo a la seva unitat de formació en prevenció de riscos laborals.

En el marc de la salut, també és destacable la iniciativa de Serious Games, impulsada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en col·laboració amb Peninsula Corporate Innovation – Agencia consultora de innovación, on hospitals com els de Bellvitge o Viladecans experimenten amb continguts en alimentació saludable, activitat física i salut mental per a joves i adults, demostrant que el món dels videojocs és un autèntic motor industrial que va molt més enllà de l’entreteniment.

Continuant dins l’àmbit de la salut i també a l’Hospital de Bellvitge en col·laboració amb Aumenta Solutions – Realidad aumentada, industria, marketing, 3D, és destacable l’experiència de la “casa del ronyó” on la realitat virtual ajuda a pacients amb malalties renals cròniques a escollir el tractament més adient de forma molt interactiva, intuïtiva i immersiva en un entorn 3D que contribueix a millorar la seva qualitat de vida.

La realitat augmentada té un gran camp d’ús entorn de l’educació. Exemples com el de Soldamatic, el curs amb realitat augmentada per formar soldadors, dissenyat per seaberyat.com, és un clar exemple, Simulador de soldadura | SOLDAMATIC | Seabery (seaberyat.com).

I també al món del comerç electrònic, un cop més de la mà d’Aumenta Solutions, és molt interessant observar l’experiència de realitat augmentada del mercat de la Boqueria, on el comprador pot gaudir de continguts enriquidors i comunicar-se a través de videoconferència amb el venedor, gràcies a les noves xarxes 5G, tot generant una nova experiència de compra immersiva.

És evident que les noves aplicacions de realitat augmentada i virtual i les noves experiències immersives canviaran la forma en què ens eduquem, gaudim de serveis de salut, ens entretenim, explorem noves experiències al món del comerç electrònic, de l’art i la cultura i planifiquem el disseny de façanes a l’entorn metropolità. El que semblava futurista fa poc és ja una realitat que obre un món de noves oportunitats per gaudir d’experiències digitals enriquidores.

share: