L’AUTOMOCIÓ, UN SECTOR CLAU DE LA INDÚSTRIA ESPANYOLA
Un debat organitzat per la SBEES aquesta setmana a Madrid conclou amb la necessitat de col·laborar per impulsar l’electrificació de la movilitat i garantir la seva competitivitat
La Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials (SBEES) de Foment del Treball ha organitzat el 23 d’octubre al CaixaForum de Madrid la taula rodona “Present i futur del sector de l’automoció a Espanya”, un esdeveniment que ha comptat amb la participació de destacades personalitats de l’àmbit polític i empresarial que han compartit les seves visions i propostes per afrontar els reptes i oportunitats del sector de l’automoció al nostre país, que actualment és el segon major d’Europa en fabricació d’automòbils i el novè a nivell mundial.
La inauguració de l’acte ha estat a càrrec del vicepresident de la Societat Barcelonesa d’Estudis Socials i Econòmics de Foment del Treball (SBEES), David Tornos, qui ha posat en valor la importància del sector de l’automoció a Espanya. “És un sector que aporta PIB, competitivitat, exportació, té efecte arrossegament sobre altres, aporta ocupació d’altíssima qualitat, és innovador en producte i procés i en definitiva aporta cohesió social i econòmica”, ha destacat.
La SBBEES amb aquest acte ha volgut posar en comú tots els agents involucrats en aquest sector clau de la indústria espanyola en un moment de cruïlla en què és necessari el debat per aportar solucions. En aquest sentit, David Tornos ha dit que “des de SBEES també recollim les reivindicacions del sector com a pròpies conscients que cal compassar la transició verda amb la competitivitat de la nostra indústria i en concret en el cas del sector de l’automoció que és un dels principals suports de la nostra economia”, ha defensat.
Suport de les administracions
La taula rodona, sota el títol “La indústria de l’automoció com a motor de desenvolupament econòmic i social” i moderada per Alberto Ruiz Gallardón, ha comptat amb la presència -en un primer bloc- de la vicepresidenta i consellera de Presidència, Economia i Justícia del Govern d’Aragó, María del Mar Vaquero, i del secretari general d’Indústria i Desenvolupament Energètic de la Xunta de Galícia, Nicolás Vázquez.
La vicepresidenta del govern d’Aragó ha valorat la importància del sector destacant que ha comportat beneficis i desenvolupament per a altres sectors per efecte desbordament i generant una gran injecció d’inversió en matèria d’R+D +I de la qual es beneficien també altres sectors”. “Per això tenim clar que el sector de l’automoció és projecte d’estat i ha d’estar acompanyat de mesures. Té tot el nostre suport i reivindicació”, ha conclòs, recordant que Aragó està molt pendent de l’arribada de la giga factoria de bateries per a vehicles elèctrics que rebrà una ajuda del PERTE del vehicle elèctric.
Per al secretari general d’Indústria i Desenvolupament Energètic de la Xunta de Galícia, “no es podria entendre la indústria i l’economia de Galícia sense l’automoció”, i per això ha destacat el seu ferm compromís de seguir donant suport al sector. “Tenim complicat donar suport a un sector amb la normativa europea, les comunitats autònomes no tenim el marc jurídic ni els fons, i enxampem de menys que per dissenyar el Perte VEC s’hagués comptat més amb nosaltres. Des del govern de la Xunta estem dissenyant i elaborant un pla director de l’automoció per donar mesures de suport al sector”, ha remarcat.
El segon bloc de debat ha comptat amb la participació del director general d’Anfac, José López-Tafall, del director de Relacions Institucionals de Ford Iberia, Fernando Acebrón, de la secretària general i directora d’Estratègia Corporativa i Sostenibilitat de SEAT, Natalia Turón, de la presidenta de Faconauto, Marta Blázquez, i el director general de Sernauto, José Portilla.
Fernando Acebrón, explicat que en Ford “tenim inversions en marxa per a transformar les nostres indústries i factories en tota Europa. Ens pilla amb el pla enfocat cap a la direcció on pensem que hem d’anar”, ha dit, però ha insistit que “hem de donar certesa al consumidor que la indústria va cap a la transició i cap al cotxe elèctric, perquè hem d’aconseguir que la demanda continuï creixent al ritme desitjat”.
La representant de Seat, Natalia Turón, també ha fet referència al seu alineament amb l’electrificació i ha declarat “estem compromesos amb l’electrificació”. “Aconseguir la descarbonització passa per l’electrificació i per a això estem invertint tant en la transformació de les instal·lacions industrials com en plantes per a l’assemblatge de peces de bateries”. Així mateix, ha afegit que “des del sector i com a productors demanem que hi hagi un suport general del sector cap a la tecnologia elèctrica i que no es quedi en un pla o en un somni. Necessitem suport de les institucions, administració i suport governamental.
Per la seva banda, el director general d’Anfac, José López Tafall, ha posat el focus en la necessitat d’incentivar la demanda. En la seva intervenció ha dit “tenim la indústria més potent i innovadora però també la més competitiva. El risc no està en l’oferta del vehicle elèctric sinó en la demanda. És una tecnologia nova, més cara que la seva homòloga de combustió, encara que surti més barata en la seva vida útil”, ha dit, i ha conclòs “hem de ser capaços d’animar la demanda del vehicle elèctric per al tremend repte que suposa la descarbonització”.
La presidenta de Faconauto, Marta Blázquez, ha fet èmfasi en el tema de les sancions de la Unió Europea i ha dit “Europa posa objectius, posa multa al sector i se li oblida un pla. Si no complim les emissions ens enfrontem a multes milionàries. Demanem que mentre es decideix què fer amb els objectius s’eliminin les multes”. Blázquez ha demanat, així mateix, “mesures concretes per activar el mercat”.
El director general de Sernauto, José Portilla, ha llançat un missatge de tranquil·litat i ha dit que “la realitat és que en els pròxims anys continuaran convivint diferents tecnologies. Tenim identificades les palanques a mobilitzar, però cal desbloquejar alguna roda frenada”, ha destacat. Portilla ha dit que la indústria dels components també està compromesa amb la descarbonització i apel·la a seguir “treballant amb l’administració per a una transició més ordenada”.
Finalment ha llançat una reflexió sobre la percepció del sector, “potser hi ha la sensació que el sector automoció res en l’abundància, però no és així estem en un altre cicle. Estan entrant els xinesos, entra la bateria. La unió europea ha de buscar les palanques que permetin que mantenint reducció carboni que es pugui dur a terme una transició ordenada”, ha conclòs.
L’acte ha comptat amb la clausura de la secretària d’Estat d’Indústria del Ministeri d’Indústria i Turisme, Rebeca Torró, qui ha destacat que “el futur de la mobilitat seràs sostenible o no serà”, en relació amb el repte de l’electrificació del sector de l’automoció a Espanya. Torró ha al·ludit a esforç per assolir model de mobilitat sostenible, i ha dit “és un repte col·lectiu que transcendeix fronteres del sector. El futur de la mobilitat serà sostenible o no serà”.
Un sector clau de l’economia espanyola
Actualment hi ha 17 plantes de fabricació de les principals marques d’automoció del món instal·lades en territori espanyol. Espanya constitueix una plataforma logística privilegiada d’exportació cap als mercats internacionals. Més de 5 milions de vehicles es transporten tots els anys per territori espanyol. El 82% dels vehicles fabricats a Espanya s’exporten a més de 100 països. La inversió pública i privada en infraestructures i plataformes logístiques es considera objectiu estratègic per mantenir la competitivitat del sector.
Les plantes de producció espanyola es troben entre les més automatitzades d’ Europa, i presenta un dels majors índexs d’ inversió en modernització, automatització i R + D + i entre els sectors industrials. L’ avenç tecnològic del sector es basa en una avançada xarxa d’ Universitats, Centres Tecnològics i clústers industrials.
Les fàbriques espanyoles produeixen vehicles de totes les tecnologies de propulsió disponibles (gasolina, dièsel, elèctrics purs, híbrids endollables, híbrids, gas). Les factories espanyoles fabricaran 16 models electrificats en dos anys. Actualment operen 8 línies de models alternatius. Empreses i Centres Tecnològics Espanyols participen en dos de cada tres projectes europeus de mobilitat. La “Plataforma Tecnològica Espanyola d’Automoció i Mobilitat” Move to Future www.move2future.es està integrada per 180 Empreses, Centres Tecnològics i organismes d’investigació.
Un total de 1.000 proveïdores d’automoció pertanyents a 720 grups empresarials estan instal·lades al país, garantint el servei i subministrament de les Plantes de Fabricació. El sector de components va facturar 37.170 Milions d’euros el 2019 i presenta una altíssima inversió en R+D+i, a la qual cosa dedica el 4,2% de la facturació.
La Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials (SBEES) de Foment del Treball ha organitzat el 23 d’octubre al CaixaForum de Madrid la taula rodona “Present i futur del sector de l’automoció a Espanya”, un esdeveniment que ha comptat amb la participació de destacades personalitats de l’àmbit polític i empresarial que han compartit les seves visions i propostes per afrontar els reptes i oportunitats del sector de l’automoció al nostre país, que actualment és el segon major d’Europa en fabricació d’automòbils i el novè a nivell mundial.
La inauguració de l’acte ha estat a càrrec del vicepresident de la Societat Barcelonesa d’Estudis Socials i Econòmics de Foment del Treball (SBEES), David Tornos, qui ha posat en valor la importància del sector de l’automoció a Espanya. “És un sector que aporta PIB, competitivitat, exportació, té efecte arrossegament sobre altres, aporta ocupació d’altíssima qualitat, és innovador en producte i procés i en definitiva aporta cohesió social i econòmica”, ha destacat.
La SBBEES amb aquest acte ha volgut posar en comú tots els agents involucrats en aquest sector clau de la indústria espanyola en un moment de cruïlla en què és necessari el debat per aportar solucions. En aquest sentit, David Tornos ha dit que “des de SBEES també recollim les reivindicacions del sector com a pròpies conscients que cal compassar la transició verda amb la competitivitat de la nostra indústria i en concret en el cas del sector de l’automoció que és un dels principals suports de la nostra economia”, ha defensat.
Suport de les administracions
La taula rodona, sota el títol “La indústria de l’automoció com a motor de desenvolupament econòmic i social” i moderada per Alberto Ruiz Gallardón, ha comptat amb la presència -en un primer bloc- de la vicepresidenta i consellera de Presidència, Economia i Justícia del Govern d’Aragó, María del Mar Vaquero, i del secretari general d’Indústria i Desenvolupament Energètic de la Xunta de Galícia, Nicolás Vázquez.
La vicepresidenta del govern d’Aragó ha valorat la importància del sector destacant que ha comportat beneficis i desenvolupament per a altres sectors per efecte desbordament i generant una gran injecció d’inversió en matèria d’R+D +I de la qual es beneficien també altres sectors”. “Per això tenim clar que el sector de l’automoció és projecte d’estat i ha d’estar acompanyat de mesures. Té tot el nostre suport i reivindicació”, ha conclòs, recordant que Aragó està molt pendent de l’arribada de la giga factoria de bateries per a vehicles elèctrics que rebrà una ajuda del PERTE del vehicle elèctric.
Per al secretari general d’Indústria i Desenvolupament Energètic de la Xunta de Galícia, “no es podria entendre la indústria i l’economia de Galícia sense l’automoció”, i per això ha destacat el seu ferm compromís de seguir donant suport al sector. “Tenim complicat donar suport a un sector amb la normativa europea, les comunitats autònomes no tenim el marc jurídic ni els fons, i enxampem de menys que per dissenyar el Perte VEC s’hagués comptat més amb nosaltres. Des del govern de la Xunta estem dissenyant i elaborant un pla director de l’automoció per donar mesures de suport al sector”, ha remarcat.
El segon bloc de debat ha comptat amb la participació del director general d’Anfac, José López-Tafall, del director de Relacions Institucionals de Ford Iberia, Fernando Acebrón, de la secretària general i directora d’Estratègia Corporativa i Sostenibilitat de SEAT, Natalia Turón, de la presidenta de Faconauto, Marta Blázquez, i el director general de Sernauto, José Portilla.
Fernando Acebrón, explicat que en Ford “tenim inversions en marxa per a transformar les nostres indústries i factories en tota Europa. Ens pilla amb el pla enfocat cap a la direcció on pensem que hem d’anar”, ha dit, però ha insistit que “hem de donar certesa al consumidor que la indústria va cap a la transició i cap al cotxe elèctric, perquè hem d’aconseguir que la demanda continuï creixent al ritme desitjat”.
La representant de Seat, Natalia Turón, també ha fet referència al seu alineament amb l’electrificació i ha declarat “estem compromesos amb l’electrificació”. “Aconseguir la descarbonització passa per l’electrificació i per a això estem invertint tant en la transformació de les instal·lacions industrials com en plantes per a l’assemblatge de peces de bateries”. Així mateix, ha afegit que “des del sector i com a productors demanem que hi hagi un suport general del sector cap a la tecnologia elèctrica i que no es quedi en un pla o en un somni. Necessitem suport de les institucions, administració i suport governamental.
Per la seva banda, el director general d’Anfac, José López Tafall, ha posat el focus en la necessitat d’incentivar la demanda. En la seva intervenció ha dit “tenim la indústria més potent i innovadora però també la més competitiva. El risc no està en l’oferta del vehicle elèctric sinó en la demanda. És una tecnologia nova, més cara que la seva homòloga de combustió, encara que surti més barata en la seva vida útil”, ha dit, i ha conclòs “hem de ser capaços d’animar la demanda del vehicle elèctric per al tremend repte que suposa la descarbonització”.
La presidenta de Faconauto, Marta Blázquez, ha fet èmfasi en el tema de les sancions de la Unió Europea i ha dit “Europa posa objectius, posa multa al sector i se li oblida un pla. Si no complim les emissions ens enfrontem a multes milionàries. Demanem que mentre es decideix què fer amb els objectius s’eliminin les multes”. Blázquez ha demanat, així mateix, “mesures concretes per activar el mercat”.
El director general de Sernauto, José Portilla, ha llançat un missatge de tranquil·litat i ha dit que “la realitat és que en els pròxims anys continuaran convivint diferents tecnologies. Tenim identificades les palanques a mobilitzar, però cal desbloquejar alguna roda frenada”, ha destacat. Portilla ha dit que la indústria dels components també està compromesa amb la descarbonització i apel·la a seguir “treballant amb l’administració per a una transició més ordenada”.
Finalment ha llançat una reflexió sobre la percepció del sector, “potser hi ha la sensació que el sector automoció res en l’abundància, però no és així estem en un altre cicle. Estan entrant els xinesos, entra la bateria. La unió europea ha de buscar les palanques que permetin que mantenint reducció carboni que es pugui dur a terme una transició ordenada”, ha conclòs.
L’acte ha comptat amb la clausura de la secretària d’Estat d’Indústria del Ministeri d’Indústria i Turisme, Rebeca Torró, qui ha destacat que “el futur de la mobilitat seràs sostenible o no serà”, en relació amb el repte de l’electrificació del sector de l’automoció a Espanya. Torró ha al·ludit a esforç per assolir model de mobilitat sostenible, i ha dit “és un repte col·lectiu que transcendeix fronteres del sector. El futur de la mobilitat serà sostenible o no serà”.
Un sector clau de l’economia espanyola
Actualment hi ha 17 plantes de fabricació de les principals marques d’automoció del món instal·lades en territori espanyol. Espanya constitueix una plataforma logística privilegiada d’exportació cap als mercats internacionals. Més de 5 milions de vehicles es transporten tots els anys per territori espanyol. El 82% dels vehicles fabricats a Espanya s’exporten a més de 100 països. La inversió pública i privada en infraestructures i plataformes logístiques es considera objectiu estratègic per mantenir la competitivitat del sector.
Les plantes de producció espanyola es troben entre les més automatitzades d’ Europa, i presenta un dels majors índexs d’ inversió en modernització, automatització i R + D + i entre els sectors industrials. L’ avenç tecnològic del sector es basa en una avançada xarxa d’ Universitats, Centres Tecnològics i clústers industrials.
Les fàbriques espanyoles produeixen vehicles de totes les tecnologies de propulsió disponibles (gasolina, dièsel, elèctrics purs, híbrids endollables, híbrids, gas). Les factories espanyoles fabricaran 16 models electrificats en dos anys. Actualment operen 8 línies de models alternatius. Empreses i Centres Tecnològics Espanyols participen en dos de cada tres projectes europeus de mobilitat. La “Plataforma Tecnològica Espanyola d’Automoció i Mobilitat” Move to Future www.move2future.es està integrada per 180 Empreses, Centres Tecnològics i organismes d’investigació.
Un total de 1.000 proveïdores d’automoció pertanyents a 720 grups empresarials estan instal·lades al país, garantint el servei i subministrament de les Plantes de Fabricació. El sector de components va facturar 37.170 Milions d’euros el 2019 i presenta una altíssima inversió en R+D+i, a la qual cosa dedica el 4,2% de la facturació.
share: |