ANDALUSIA, LA CALIFÒRNIA EUROPEA
Esperanza García, delegada de la Junta d’Andalusia a Catalunya, explica les transformacions econòmiques d’aquesta regió plena d’avantatges i oportunitats, candidata ferma a ser la “Califòrnia europea”
per Esperanza García, delegada de la Junta d’Andalusia a Catalunya
Fa un temps que s’ha qualificat el repunt econòmic d’Andalusia com el “miracle andalús”, però les casualitats no existeixen i el dinamisme econòmic actual té molt a veure amb la creació de bases que faciliten aquesta tendència. Dit això, què ha succeït en els últims anys perquè partint de dades econòmiques i socials discretes Andalusia sigui avui la tercera potència econòmica espanyola i una de les regions europees més atractives per invertir? La clau del canvi ha estat apostar per la planificació, el desenvolupament i la innovació en sectors estratègics: tecnologies de la informació i comunicacions, indústria aeroespacial, construcció sostenible, biotecnologia i salut, indústria metall-mecànica i química, mineria, logística, turisme, energies renovables i agroindústria. Això es tradueix en què l’Administració pública ha generat un clima favorable per a l’activitat econòmica: s’han facilitat i simplificat tràmits (“Unitat Acceleradora de Projectes”); realitzat tasques d’acompanyament i assessoria que inclouen accés al finançament (“Invest in Andalucía”); creat zones franques amb avantatges fiscals (“Xarxa de municipis industrials” amb un visor cartogràfic de 2400 polígons industrials i empreses per tota la regió) i facilitat l’ocupabilitat local en col·laboració amb universitats (“Gestió i seguiment de diplomats”). L’estabilitat política, jurídica i una fiscalitat atractiva han fet la resta. Els indicadors que han resultat atractius per a les multinacionals també ho han estat per a les nacionals: Andalusia és la primera regió en població d’Espanya i segona en extensió; té un mercat estable d’empreses (més de 620.000); té una situació geogràfica estratègica (enllaç entre Europa i Àfrica, porta d’enllaç amb Llatinoamèrica i via de connexió marítima del mediterrani amb Àsia); magnífiques connexions per carretera, tren d’alta velocitat, 5 aeroports internacionals i 10 ports comercials; i presència de més de 2.500 empreses estrangeres.
”La clau del canvi ha estat apostar per la planificació, el desenvolupament i la innovació en sectors estratègics” |
En aquest article aportaré dades de tres ciutats, però la millora d’altres pols és creixent; posaré com a exemple Huelva (serà un centre de producció d’hidrogen verd a nivell mundial) o Granada (primer parc tecnològic espanyol en Ciències de la Salut).
L’estructuració territorial en conurbacions flexibles és un instrument especialment cridaner en el cas de Cadis: la ciutat habitada més antiga d’Occident amb una complexa geografia de la Badia. Els seus 638.000 habitants la converteixen en la tercera àrea metropolitana andalusa. Les dinàmiques econòmiques i socials de la ciutat amb Puerto Real, San Fernando, el Puerto de Santa María, Chiclana, Rota i Jerez és constant pel que les seves infraestructures estan articulades en base a aquests eixos. Històricament i econòmicament és de gran importància el sector naval (recordem que Espanya és el tercer país d’Europa en innovació naval). El sector serveis i el turisme també augmenten. Especial rellevància pren l’increment de projectes empresarials relacionats amb nous combustibles i energies renovables i es preveu el desenvolupament de la futura Zona Franca amb indústria sostenible. Moltes d’aquestes iniciatives compten amb l’acompanyament de la Unitat Acceleradora de Projectes de la Junta d’Andalusia, que els esmenta a l’inici de l’article, com són: el Hub d’Innovació d’Economia Circular a Cadis (Olivia Energy Group) o la Consolidació de la Planta de Cádiz-Pto. de Santa Maria (Airbus). Ciutat oberta i de rica gastronomia és una destinació atractiva per invertir, però també per fer arrels a la “nòvia del mar”.
L’Aglomeració Urbana de Màlaga comprèn la capital i 13 municipis confrontants. És la segona àrea més poblada d’Andalusia amb més d’un milió d’habitants, 580.000 d’ells residents a la capital. Màlaga és una ciutat dinàmica amb grans oportunitats de negoci. El seu Hub tecnològic és un referent internacional i destinació empresarial. Any rere any s’assoleixen xifres rècord d’ocupació i facturació al Màlaga Tech Park. El dinamisme econòmic generat pel sector tecnològic i l’impuls cultural de la ciutat (Museu Thyssen, Picasso, Centre Pompidou, festivals i exposicions) han revitalitzat la creació d’empreses amb 41.779 només a la capital. L’increment en equipaments sanitaris (hospitals) i educatius (col·legis i universitats internacionals), unit a la qualitat de vida, ha convertit la ciutat en una destinació residencial internacional en la qual destaca un important flux migratori de persones procedents de la resta d’Europa. El tàndem d’una ciutat mediterrània, amb una completíssima oferta cultural, històrica i gastronòmica, amb la visita de la Costa del Sol la situa com una destinació turística internacional de primer ordre. No és només una ciutat bella i de moda, Màlaga s’ha guanyat el seu bon prestigi.
Sevilla és la quarta àrea metropolitana d’Espanya. La conurbació al costat de 46 municipis suma més d’1.500.000 d’habitants, 680.000 residents a la capital. És un dels nuclis econòmics més importants d’Espanya. Una dada que ens dona la mesura del seu pes econòmic i industrial és que, dels 2302 espais productius d’Andalusia, Sevilla en té 627, i la ciutat compta amb 51.238 empreses. El Parc Tecnològic Cartoixa agrupa 556 empreses i ha batut rècords aquest any. Ha estat la que més va fer a nivell nacional i va destacar en R+D+I i tecnologies disruptives (com big data, ciberseguretat). És un bon exemple que les sinergies entre universitat, ciència i empresa donen bons resultats. La tecnologia aeroespacial està estretament lligada amb Sevilla, que compta amb Aeròpolis, un dels centres més avançats d’Europa al costat de Toulouse i Hamburg. Compta amb bones infraestructures i està en marxa des de l’Acceleradora la implantació d’una planta de producció d’hidrogen verd al seu Port. Si a més de tot el seu potencial s’afegeix que Sevilla és una ciutat tan viva, acolorida, bella i monumental, que enorgulleix les seves gents i enamora tot el que la visita, el seu poder d’atracció és gairebé irresistible.
Andalusia ha canviat i és, avui dia, una regió plena d’avantatges i oportunitats, candidata ferma a ser la Califòrnia europea.
per Esperanza García, delegada de la Junta d’Andalusia a Catalunya
Fa un temps que s’ha qualificat el repunt econòmic d’Andalusia com el “miracle andalús”, però les casualitats no existeixen i el dinamisme econòmic actual té molt a veure amb la creació de bases que faciliten aquesta tendència. Dit això, què ha succeït en els últims anys perquè partint de dades econòmiques i socials discretes Andalusia sigui avui la tercera potència econòmica espanyola i una de les regions europees més atractives per invertir? La clau del canvi ha estat apostar per la planificació, el desenvolupament i la innovació en sectors clau: tecnologies de la informació i comunicacions, indústria aeroespacial, construcció sostenible, biotecnologia i salut, indústria metall-mecànica i química, mineria, logística, turisme, energies renovables i agroindústria. Això es tradueix en què l’Administració pública ha generat un clima favorable per a l’activitat econòmica: s’han facilitat i simplificat tràmits (“Unitat Acceleradora de Projectes”); realitzat tasques d’acompanyament i assessoria que inclouen accés al finançament (“Invest in Andalucía”); creat zones franques amb avantatges fiscals (“Xarxa de municipis industrials” amb un visor cartogràfic de 2400 polígons industrials i empreses per tota la regió) i facilitat l’ocupabilitat local en col·laboració amb universitats (“Gestió i seguiment de diplomats”). L’estabilitat política, jurídica i una fiscalitat atractiva han fet la resta. Els indicadors que han resultat atractius per a les multinacionals també ho han estat per a les nacionals: Andalusia és la primera regió en població d’Espanya i segona en extensió; té un mercat estable d’empreses (més de 620.000); té una situació geogràfica estratègica (enllaç entre Europa i Àfrica, porta d’enllaç amb Llatinoamèrica i via de connexió marítima del mediterrani amb Àsia); magnífiques connexions per carretera, tren d’alta velocitat, 5 aeroports internacionals i 10 ports comercials; i presència de més de 2.500 empreses estrangeres.
”La clau del canvi ha estat apostar per la planificació, el desenvolupament i la innovació en sectors estratègics” |
En aquest article aportaré dades de tres ciutats, però la millora d’altres pols és creixent; posaré com a exemple Huelva (serà un centre de producció d’hidrogen verd a nivell mundial) o Granada (primer parc tecnològic espanyol en Ciències de la Salut).
L’estructuració territorial en conurbacions flexibles és un instrument especialment cridaner en el cas de Cadis: la ciutat habitada més antiga d’Occident amb una complexa geografia de la Badia. Els seus 638.000 habitants la converteixen en la tercera àrea metropolitana andalusa. Les dinàmiques econòmiques i socials de la ciutat amb Puerto Real, San Fernando, el Puerto de Santa María, Chiclana, Rota i Jerez és constant pel que les seves infraestructures estan articulades en base a aquests eixos. Històricament i econòmicament és de gran importància el sector naval (recordem que Espanya és el tercer país d’Europa en innovació naval). El sector serveis i el turisme també augmenten. Especial rellevància pren l’increment de projectes empresarials relacionats amb nous combustibles i energies renovables i es preveu el desenvolupament de la futura Zona Franca amb indústria sostenible. Moltes d’aquestes iniciatives compten amb l’acompanyament de la Unitat Acceleradora de Projectes de la Junta d’Andalusia, que els esmenta a l’inici de l’article, com són: el Hub d’Innovació d’Economia Circular a Cadis (Olivia Energy Group) o la Consolidació de la Planta de Cádiz-Pto. de Santa Maria (Airbus). Ciutat oberta i de rica gastronomia és una destinació atractiva per invertir, però també per fer arrels a la “nòvia del mar”.
L’Aglomeració Urbana de Màlaga comprèn la capital i 13 municipis confrontants. És la segona àrea més poblada d’Andalusia amb més d’un milió d’habitants, 580.000 d’ells residents a la capital. Màlaga és una ciutat dinàmica amb grans oportunitats de negoci. El seu Hub tecnològic és un referent internacional i destinació empresarial. Any rere any s’assoleixen xifres rècord d’ocupació i facturació al Màlaga Tech Park. El dinamisme econòmic generat pel sector tecnològic i l’impuls cultural de la ciutat (Museu Thyssen, Picasso, Centre Pompidou, festivals i exposicions) han revitalitzat la creació d’empreses amb 41.779 només a la capital. L’increment en equipaments sanitaris (hospitals) i educatius (col·legis i universitats internacionals), unit a la qualitat de vida, ha convertit la ciutat en una destinació residencial internacional en la qual destaca un important flux migratori de persones procedents de la resta d’Europa. El tàndem d’una ciutat mediterrània, amb una completíssima oferta cultural, històrica i gastronòmica, amb la visita de la Costa del Sol la situa com una destinació turística internacional de primer ordre. No és només una ciutat bella i de moda, Màlaga s’ha guanyat el seu bon prestigi.
Sevilla és la quarta àrea metropolitana d’Espanya. La conurbació al costat de 46 municipis suma més d’1.500.000 d’habitants, 680.000 residents a la capital. És un dels nuclis econòmics més importants d’Espanya. Una dada que ens dona la mesura del seu pes econòmic i industrial és que, dels 2302 espais productius d’Andalusia, Sevilla en té 627, i la ciutat compta amb 51.238 empreses. El Parc Tecnològic Cartoixa agrupa 556 empreses i ha batut rècords aquest any. Ha estat la que més va fer a nivell nacional i va destacar en R+D+I i tecnologies disruptives (com big data, ciberseguretat). És un bon exemple que les sinergies entre universitat, ciència i empresa donen bons resultats. La tecnologia aeroespacial està estretament lligada amb Sevilla, que compta amb Aeròpolis, un dels centres més avançats d’Europa al costat de Toulouse i Hamburg. Compta amb bones infraestructures i està en marxa des de l’Acceleradora la implantació d’una planta de producció d’hidrogen verd al seu Port. Si a més de tot el seu potencial s’afegeix que Sevilla és una ciutat tan viva, acolorida, bella i monumental, que enorgulleix les seves gents i enamora tot el que la visita, el seu poder d’atracció és gairebé irresistible.
Andalusia ha canviat i és, avui dia, una regió plena d’avantatges i oportunitats, candidata ferma a ser la Califòrnia europea.
share: |