EL DESAFIAMENT EDUCATIU I CULTURAL DE LA BARCELONA METROPOLITANA
Recuperem i resumim la sèrie elaborada pel periodista Rafael Pradas al voltant de l’educació i de la cultura, amb un seguit d’entrevistes a personalitats metropolitanes vinculades a aquests dos sectors clau de la ciutat
SÈRIE EDUCACIÓ
per Rafael Pradas, periodista
Primer lliurament: Entrevista a Mònica Nadal, directora de l’àrea de recerca de la Fundació Jaume Bofill
Aviat farà 100 anys que, amb l’Exposició Internacional de 1929, Barcelona va apostar per la modernitat obrint un nou període d’expansió urbana, cultural i social amb epicentre a Montjuic, però que va tenir impacte a tota la ciutat i més enllà, amb nombroses actuacions urbanístiques, arquitectòniques, culturals, de mobilitat i de serveis. Els Jocs Olímpics de 1992 tornarien a sacsejar la ciutat i el seu ampli entorn.
Avui Barcelona és impulsora o marc, també, de grans projectes amb un impacte que sobrepassen l’àmbit estricte del terme municipal per convertir-se en propostes d’abast metropolità que estan forjant una nova realitat urbana i de tot Catalunya. Des del Barcelona Supercomputing Center, la Ciutadella del Coneixement o el nou Hospital Clínic fins a l’estació de la Sagrera, l’ampliació de l’aeroport o el parc audiovisual a les Tres Xemeneies. Per esmentar exemples que es troben en fases diverses d’implementació.
A la vegada que es dibuixen i executen grans plans d’ambició metropolitana, es posen sobre la taula nous reptes que tenen a veure amb les transformacions econòmiques, socials i tecnològiques que viu la nostra societat en camps tan diversos com l’educació, la salut, l’habitatge, la mobilitat, el turisme, la innovació, la seguretat ciutadana, les indústries culturals, la nova immigració o l’energia.
El desafiament de l’educació
L’educació és un dels grans desafiaments que tenen plantejats Barcelona i el conjunt del territori metropolità, amb una clara incidència sobre el futur de la nostra societat. Amb més de 808.000 alumnes d’educació obligatòria, secundària i FP a la regió metropolitana de Barcelona, el sistema educatiu ha d’enfrontar-se a reptes com els canvis en el perfil dels nous alumnes, l’impacte de les noves tecnologies o les demandes del sistema productiu. Els resultats de les proves Pisa de 2023 van provocar un clima de preocupació en la societat catalana.
A l’estudi “Prospectiva sobre les tendències i visions de l’educació dels ens locals de la Província de Barcelona (2023)”, elaborat per l’Institut Metròpoli (consorci entre diverses administracions, universitats i Cambra de Comerç) per a la Diputació de Barcelona, s’assenyalen els potencials reptes educatius que els municipis de la província de Barcelona (coincident a grans trets amb la regió metropolitana) hauran de fer front al llarg del període 2023—2027.
L’informe identifica reptes i fa recomanacions en relació a tres grans aspectes:
1. Bona part dels reptes educatius dels municipis tindran el seu origen en factors de naturalesa no educativa: el canvi demogràfic, la desigualtat socioeconòmica i la salut mental.
2. Els canvis normatius han ofert noves eines d’intervenció municipal en els processos de planificació educativa, l’admissió d’alumnat, la planificació dels ensenyaments post obligatoris, i les escoles de noves oportunitats que per als ajuntaments significa acumulació de competències educatives, i responsabilitats institucionals, però no s’acompanyen dels suficients recursos econòmics ni de dotació de personal.
3. Entre els reptes pròpiament educatius s’inclouen la transició cap una educació a distància, tot evitant la bretxa digital; la segregació escolar; l’absentisme escolar; les escoles bressol municipals; les transicions als ensenyaments secundaris post obligatoris; l’abandonament escolar prematur; la governança educativa.
Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Jaume Bofill ens ofereix una mirada global sobre l’escola des de la doble perspectiva social i territorial, posant l’accent en la necessitat de superar les desigualtats en matèria d’educació i en el paper dels municipis.
Llicenciada en Sociologia, Mònica Nadal és directora de l’àrea de recerca de la Fundació Jaume Bofill, on ha estat també cap de prospectiva i directora de l’àrea d’Immigració. La Fundació Bofill, creada el 1969, centra la seva activitat des de fa ja alguns anys en promoure recerques i propostes de canvi per generar més i millors oportunitats educatives contra les desigualtats socials.
Per continuar llegint l’entrevista cliqueu aquí.
Segon lliurament: Entrevista a Mar Hurtado, presidenta de l’associació de Mestres Rosa Sensat
En aquesta nova aportació sobre els reptes i oportunitats de la metròpolis oferim una mirada general i una mirada precisa sobre l’educació. Una a partir de l’experiència acumulada que representa l’associació de mestres Rosa Sensat, entitat de referència en el camp de la pedagogia a Catalunya des de la seva fundació el 1965, inicialment com a Escola de Mestres, sota l’impuls de la pedagoga Marta Mata. Des de 1966 organitza l’Escola d’Estiu per a ensenyants, iniciativa continuadora, en certa manera de les escoles d’estiu que havien impulsat la Mancomunitat i la Generalitat republicana i l’antiga Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana. Mar Hurtado, mestra de llarga experiència, és professora de l’entitat des de 2023.
L’altra té a veure amb els esforços que realitza la ciutat de Santa Coloma de Gramenet (119.000 habitants) per l’educació de 0 a 3 anys, una etapa decisiva en la descoberta i adquisició d’aprenentatges en què nens i nenes desenvolupen les seves capacitats físiques, afectives, intel·lectuals i socials. Actualment, Santa Coloma té 9 escoles bressol municipals, la darrera inaugurada el passat setembre. Anteriorment, aquests centres havien estat gestionats per diferents empreses mitjançant concessions, fins que l’any 2021 van ser municipalitzades a través d’una societat mercantil de capital municipal. Silvia Lombarte pedagoga, és directora de l’àrea d’escoles bressol i ha format part del grup d’experts (grup impulsor de mesures de millores educatives), creat per revertir els resultats PISA a Catalunya. R.P.
Els grans reptes en educació a Barcelona
Per Mar Hurtado, presidenta de l’associació de Mestres Rosa Sensat.
Actualment els grans reptes de l’educació els podríem definir en un sol repte que és essencial, formar ciutadans compromesos i capacitats per canviar el món. L’actualitat suposa una complexitat de relacions, de problemàtiques sistèmiques que necessiten ser resoltes de forma efectiva i amb una mirada compromesa i global. Cada vegada existeix una actitud menys vinculada a aquest objectiu.
La ciutat de Barcelona sempre ha estat una ciutat que acull diverses cultures, ha estat model de convivència, actualment aquesta socialització està canviant a causa d’idees neoliberals amb polítiques de dretes molt influents. Això mereix un treball important de convivència, acceptació, socialització i comprensió de realitats molt diferents de les pròpies, és responsabilitat de les polítiques educatives de la ciutat que sigui així.
El sistema educatiu és un assaig per a la vida, aquest assaig ens permet posar sobre la taula temes complexos i incòmodes dins d’un espai contingut i segur.
La fortalesa del sistema educatiu és el mateix sistema educatiu, un espai plural on es conviu amb igualtat de condicions, per això és tan important que el sistema sigui públic, per garantir la riquesa de la diversitat.
Per afrontar totes les dificultats cal generar una cultura de centre que generi ganes d’aprendre, que redescobreixi el sentit d’aprendre i que vinculi l’alumnat i les seves famílies al centre educatiu fent que l’espai i l’aprenentatge sigui un lloc confortable.
Santa Coloma: escola, suport social i oportunitats
Per Silvia Lombarte, directora de l’àrea d’escoles bressol de Santa Coloma de Gramenet
Les escoles bressol municipals tenen l’objectiu d’oferir una educació de qualitat per a tota la petita infància des d’una perspectiva d’igualtat d’oportunitats. Els ajuts socials es desenvolupen amb l’objectiu de garantir l’equitat d’accés de totes les famílies a les escoles bressol, independentment de la condició social. L’educació infantil de primer cicle s’organitza d’acord amb el principi d’educació inclusiva, això significa que es treballa la cohesió social de les famílies, que son diverses en quant a origen social, cultural, ètnic, sexual i funcional.
La desigualtat en els territoris metropolitans es manifesta en la vulnerabilitat urbana. La confluència al territori de processos que dificulten la inclusió social i residencial en algunes àrees urbanes determinades, poden limitar la participació les persones residents en les dinàmiques integradores de la societat. En aquest sentit, les escoles bressol municipals juguen un paper molt important, ja que, d’una banda faciliten la conciliació laboral de les famílies i, d’altra banda, són una eina d’integració d’aquestes mateixes famílies en la comunitat més propera.
Per continuar llegint cliqueu aquí.
Tercer lliurament: Reptes i oportunitats de la metròpolis relacionades amb la Formació Professional amb l’opinió de Sara Berbel i Joan Puigcercós
Comptem amb dues opinions rellevants. Per una banda Sara Berbel Sánchez presidenta executiva de la Fundació BCN Formació Professional, creada per l’ajuntament el 2006 amb la missió de participar en el desenvolupament socioeconòmic de la ciutat i l’àrea metropolitana. Doctora en Psicologia Social i postgraduada en Anàlisi i Conducció de Grups per la UB, entre moltes altres responsabilitats ha estat gerent de l’Ajuntament de Barcelona, directora general de Barcelona Activa i directora general d’Igualtat d’Oportunitats al Departament de Treball de la Generalitat.
Per altra banda, té especial interès l’aportació de Joan Puigcercós, que després d’una dilatada carrera política, va iniciar una intensa activitat empresarial a diversos sectors que és rellevant per si mateixa i pel seu interès a generar sinergies a través de la col·laboració público privada. La seva mirada es fixa en l’experiència de l’escola ENTI-UB de la qual n’és un referent i la seva aportació decidida a l’ecosistema dels videojocs.
Rellevància de l’FP a la Metròpolis Barcelona
Per Sara Berbel, presidenta executiva de la Fundació BCN Formació Professional
Existeix un consens creixent que situa la Formació Professional (FP) com una de les principals claus per donar resposta als reptes més evidents de Barcelona en el seu vessant econòmic i social. Sectors com el tecnològic, sostenibilitat, cures, logística, química o la robotització i digitalització de la indústria, cerquen (i no troben) professionals qualificats a diversos nivells capaços d’implementar, gestionar i consolidar tots aquests reptes, que no deixen de ser components d’una transició més àmplia cap a una nova manera de produir béns i serveis, però també de viure el dia a dia, consumir i relacionar-nos.
El teixit empresarial ha identificat la necessitat creixent d’incorporar talent professionalitzat a tota mena de plantilla i sector. La seva productivitat i competitivitat depèn en gran part de la capacitat tècnica i actualització dels seus treballador(e)s en un entorn on la velocitat dels cicles d’innovació i adopció de noves tecnologies s’incrementa exponencialment. És precisament en aquest espai on l’FP assumeix un rol principal, generant professionals capaços d’encaixar en aquest context i aportar valor a l’empresa. I és precisament per això, que els graduats en FP (tant de grau mitjà com superior) gaudeixen d’una situació al mercat laboral molt millor que aquells col·lectius sense estudis o no professionalitzats.
L’FP també és important a causa del seu impacte en el vessant social. No només genera opcions formatives per a tothom i nous itineraris que poden resultar de molta utilitat per diversos col·lectius per inserir-se o millorar les seves condicions al mercat de treball, sinó que també s’ha demostrat útil per combatre la segregació social o fenòmens com l’abandonament escolar.
Aquesta perspectiva s’està potenciant des dels diversos àmbits de governança, focalitzant molts esforços i generant noves oportunitats. D’altra banda, l’FP pot contribuir a combatre la segregació per raó de gènere entre aquelles titulacions tecnològiques on predominen nois, i les vinculades a cures on predominen noies. Es realitzen accions d’orientació i diverses campanyes focalitzades en despertar vocacions i interès entre nois i noies amb l’objectiu de contribuir a mitigar la segregació horitzontal, la qual afecta al conjunt de la societat generant, entre altres problemes, un diferent accés al mercat de treball de nois i noies.
Quins reptes afronta l’FP?
Tot i el seu potencial, l’FP s’enfronta a diversos reptes a curt i mig termini. Un cop rebutjada, en gran part, la percepció de l’FP com una “opció de segona”, percepció en què no podem deixar de treballar, detectem com a reptes principals la capacitat d’actualització del sistema, especialment en aquells entorns més tecnològics, la generació de professorat especialitzat i la millora de l’accés als estudis d’FP. Amb la digitalització i l’arribada d’elements disruptius com la intel·ligència artificial, l’FP ha d’evolucionar ràpidament per no quedar obsoleta. Això implica flexibilitat en els currículums i una actualització contínua de les competències que s’ensenyen. Cal una FP dinàmica, capaç d’introduir amb agilitat nous mòduls en àrees com la programació, el big data o l’energia sostenible. Per tal d’afrontar aquest repte, una de les primeres mesures hauria de ser la inversió en infraestructures educatives i tecnològiques. S’ha de comptar amb equipaments moderns i professorat format en les últimes tendències tecnològiques.
D’altra banda, cal garantir un millor accés a l’FP impulsant mesures que ampliïn l’oferta formativa, especialment del vessant públic, per tal de no generar desigualtats i no reduir les opcions de l’alumnat en situació de més vulnerabilitat. Estem assistint a un increment de la demanda de l’FP per part de joves i no tan joves, i crec que tothom és conscient que al sistema l’està costant adaptar-se al nou context. La generació de nova oferta formativa s’està potenciant a escala de país i es troba en fase de desplegament amb un nou criteri que és el d’especialitzar centres i zones territorials en sectors productius concrets. En aquest sentit, soc coneixedora de primera mà que aquest treball es desenvolupa amb l’objectiu doble de donar resposta tant als criteris d’elecció i preferència de l’alumnat com a les necessitats específiques del teixit productiu.
Berbel: “Cal garantir un millor accés a l’FP impulsant mesures que ampliïn l’oferta formativa, especialment del vessant públic, per tal de no generar desigualtats i no reduir les opcions de l’alumnat en situació de més vulnerabilitat”
L’empresa, actor fonamental
Finalment, cal visualitzar l’empresa com a actor fonamental per fer de l’FP una eina eficaç. La col·laboració entre els centres educatius i el teixit empresarial ha de ser més estreta. Empreses de tots els sectors han de participar en el disseny dels currículums formatius per assegurar que les competències que s’ensenyen siguin realment útils per als treballador(e)s futurs. Aquesta col·laboració és especialment rellevant en sectors altament dinàmics com el desenvolupament de software, la biotecnologia o l’energia verda. Així, les estades de l’alumnat a l’empresa no es limiten a una simple qüestió temporal i de tràmit, sinó que esdevenen un pont directe cap a l’ocupació. Per finalitzar, cal esmentar el paper de l’empresa en la nova FP Dual que està implementant el sistema on les empreses tenen des d’aquest curs un major paper en l’itinerari formatiu empresarial que l’alumnat desenvolupa.
Apostar pels ensenyaments digitals
Per Joan Puigcercós, director d’operacions i estratègia d’Adelfi i conseller d’ENTI-UB
L’Escola de Noves Tecnologies Interactives, escola universitària privada i adscrita la Universitat de Barcelona, (ENTI-UB) va néixer el 2012 per aportar formació, coneixement i recerca a la incipient indústria del videojoc a Catalunya i especialment a la seva capital, Barcelona. La iniciativa de l’emprenedor i empresari Jordi Roche, que ja havia creat amb èxit a Girona l’Escola Universitària de la Salut i l’Esport, i l’aportació de coneixement del sector de l’Institut Català d’Indústries Culturals en aquell moment dirigida per Fèlix Riera, donen lloc a una escola universitària que pretén dotar de professionals i coneixement una indústria incipient, però amb un creixement ràpid i consistent com la del videojoc.
La proposta va rebre l’acolliment de la Universitat de Barcelona, que va permetre l’adscripció del grau en disseny i programació de videojocs. L’adscripció a la UB és un pas important per al sector perquè dona consistència al projecte a través dels seus estàndards de qualitat i prestigi. I diu molt de l’equip rectoral d’aquell moment comandat per Dídac Ramírez que va tenir la visió estratègica de la importància del sector per a Barcelona i Catalunya.
Avui ENTI-UB ofereix quatre graus universitaris pioners a Catalunya com són disseny en videojocs i jocs aplicats, art digital, producció de música i so per a la indústria de l’audiovisual i darrerament ha començat el grau en Ciberseguretat amb el suport de l’actual direcció de la UB encapçalat pel rector Joan Guàrdia. Així mateix, ENTI-UB també ofereix Formació Professional en l’àmbit del Videojoc i la Ciberseguretat, i diferents màsters.
Per continuar la lectura d’aquest article cliqueu aquí.
SÈRIE CULTURA
Primer lliurament: L’hora de les polítiques culturals metropolitanes
En la perspectiva de fixar-nos en les transformacions que viu Barcelona, a pocs anys de commemorar el centenari d’ un fet tan transcendental en la vida de la ciutat com va ser l’ Exposició Internacional de 1929, centrem la mirada en aquest nombre de RethinkBCN en l’ àmbit de la cultura que traspassa, no sense dificultats, els límits territorials de Barcelona per esdevenir progressivament una realitat metropolitana.
La celebració del festival Manifesta 15 amb escenaris en diversos àmbits metropolitans (Barcelona, el Prat de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Granollers, l’Hospitalet, Cornellà, Mataró, Terrassa, Sabadell, Sant Adrià de Besòs) amb les Tres Xemeneies com a imatge icònica ha servit per subratllar la dimensió metropolitana de la cultura, posant en valor la importància d’iniciatives pioneres, tot i que encara limitades, com la Nit dels Museus o el festival Dansa Metropolitana i que obren la porta a col·laboracions més àmplies, a la creació efectiva d’una comunitat cultural metropolitana.
Creació i consum defineixen la dualitat de la cultura de Barcelona
Més de 175.000 persones treballen, només en l’estricte terme municipal, en el sector de les indústries creatives que inclou un ampli ventall d’activitats tradicionals (de l’arquitectura a l’edició, les arts escèniques o la música) i altres més noves com les relacionades amb el programari, els videojocs, la realitat augmentada, la IA o l’edició electrònica. Caldria afegir el pes que aquestes activitats tenen a diferents ciutats metropolitanes (l’Hospitalet, Terrassa, Sabadell, el Prat de Llobregat, Granollers, etcètera).
Barcelona, amb una constel·lació de més de 325 centres culturals, ofereix dades espectaculars: museus i centres d’exposicions reben anualment més de 13 milions de visites, es venen 3 M d’entrades de teatre i 3,5 de cinema, es calcula que més de 3 milions de persones participen en activitats populars i les biblioteques reben 5,6 milions de visites.
Continua llegint aquí.
Segon lliurament: L’ Hospitalet, Granollers i Sant Adrià amb la cultura
En aquest segon lliurament sobre la realitat cultural de Barcelona i el seu ampli entorn metropolità i les perspectives que s’obren en el futur immediat, oferim la posició d’alcaldes de l’àmbit metropolità de Barcelona en el sentit més estricte (L’Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) i també de la regió metropolitana com és el cas de Granollers.
La seva opinió és de gran interès per poder copsar la dimensió metropolitana que progressivament adquireix la producció i el consum cultural sense oblidar l’existència de polítiques locals que tenen l’encert de basar-se en la proximitat i en el paper cívic que adquireix el fet cultural al costat de l’escola i del teixit associatiu. Cal no oblidar que, malgrat tots els problemes existents, l’àrea metropolitana de Barcelona es caracteritza per l’existència de múltiples centres urbans amb capacitat de generar espais de convivència, serveis, activitat econòmica i social.
David Quirós, alcalde de l’Hospitalet de Llobregat: Cal una estratègia cultural conjunta
David Quirós, alcalde de l’Hospitalet de Llobregat des de juny de 2024 ha estat regidor de cultura durant més de vuit anys. És un dels impulsors del Districte Cultural L’Hospitalet i de la iniciativa L’Hospitalet 6.0, aquesta en col·laboració amb la Fundació Barcelona Mobile World Capital que subratllen el pes que la ciutat va assolint en el camp de les industries culturals.
Al Districte Cultural L’Hospitalet hi ha unes 500 empreses de sectors creatius instal·lades en un entorn urbà no massa definit dels barris de Centre, Bellvitge, Sant Josep i Santa Eulalia, però que ha creat un àmbit que s’ha vingut a considerar com una mena de Brooklyn de Barcelona i que es complementa amb l’altre gran pol de creació i talent del Poblenou a Barcelona. Es justament a l’Hospitalet on la cantant Rosalia ha instal·lat el seu estudi d’enregistrament i empresa d’esdeveniments, prop del recinte de Fira de Barcelona i, per altra banda, l’antiga fabrica Godó i Trias es convertirà en un centre d’arts visuals de la mà dels antics promotors de l’Hermitage a Barcelona i actuals impulsors del Museu Thyssen de Barcelona a l’antic cinema Comèdia.
Aquest 2025 l’Hospitalet de Llobregat celebrarà el seu primer centenari com a ciutat, títol que li va atorgar Alfons XII el 1925. La segona ciutat de Catalunya arriba a la commemoració amb 280.000 habitants i una alta densitat: en concret, els barris de la Florida i Montmartre-Glignancourt (Paris) són els més atapeïts d’Europa. L’any del centenari, l’Hospitalet encara projectes diversos com la futura intervenció a la zona nord o Samontà, el soterrament de les vies del tren, les polítiques d’habitatge i espais verds i, sobretot, la posta en marxa del pla director urbanístic Biopol Gran Via, aprovat ja per la Generalitat, vinculat al soterrament del tram final de la C-31 que permetrà crear un bioclúster de salut i la innovació a partir de l’existència de l’Hospital de Bellvitge, l’ICO, el futur Clínic i Sant Joan de Deu, entre altres centres, i que ha de tenir un gran impacte econòmic.
Continua llegint l’article aquí.
Tercer lliurament: El sector teatral i les indústries culturals
No es podria fer una mirada prospectiva sobre la cultura a la metròpolis Barcelona sense comptar amb l’opinió determinant d’àmbits empresarials que hi juguen un paper clau. En aquest sentit, i limitant-nos a dos sectors precisos com són el teatral i el de les indústries audiovisuals, recollim punts de vista molt valuosos que aborden sobretot una qüestió cabdal per a les polítiques culturals: la col·laboració entre les administracions i la iniciativa privada.
Isabel Vidal: La col·laboració publica privada és clau en un moment de gran vitalitat cultural
La presidenta d’ADETCA creu que, més enllà del nucli central de Barcelona, la contractació pública és fonamental.
Isabel Vidal, llicenciada en dret, és directora general de Focus, l’empresa més important de teatre de Catalunya i d’Espanya, i presidenta d’ADETCA, associació d’empreses de teatre de Catalunya.
La seva visió sobre la vida cultural en general i teatral en particular parteix del ple convenciment de la importància que té afavorir la col·laboració entre el sector públic i la iniciativa privada.
-Des d’una visió de Barcelona com a Regió Metropolitana, quins creu que seran els grans reptes del sector cultural en els propers anys?
-Barcelona i les ciutats de la regió metropolitana creixen. Les vies de comunicació són molt importants per escurçar distàncies entre elles, però per sí soles no creen en la ciutadania un imaginari de pertànyer a la mateixa col·lectivitat. Hi ha una sèrie d’elements que acceleren aquest sentiment de pertinença metropolitana. Sense cap mena de dubte, un d’essencial és la cultura, tant pel que fa als equipaments com a la creació de circuits o xarxes que pertanyin a un disseny coordinat, sense perdre la seva personalitat artística. També a partir de la creació de continguts (festivals, fires, celebracions, gires,…) la ciutadania es desplaça, i les distàncies mentals s’escurcen. En aquest sentit, la col·laboració pública-privada serà imprescindible. I la mancomunitat cultural també. És important la coordinació i la mirada llarga i Montjuic i les Tres Xemeneies, a banda i banda de la ciutat, són una realitat propera d’aquesta importància de la cultura per assegurar una metròpoli sentida com a tal pels seus ciutadans, fruit d’aquesta col·laboració pública-privada.
-Quin impacte poden tenir iniciatives com les dels teatres Principal, Capitol, Arnau, Molino en la vida teatral i cultural de la ciutat amb el seu entorn? Barcelona podrà ser ciutat de musicals?
-Que els espais que estaven sense activitat tornin a obrir i a ser centrals és molt important per a la vitalitat cultural d’una ciutat. De qualsevol ciutat. I que els que continuen oberts ofereixin una producció de tant alt nivell com l’actual és el resultat de molt esforç. La temporada passada Barcelona va fer un rècord superant els 3 milions d’espectadors de teatre als escenaris. En una urbs en la que ara hi ha molta vitalitat en el consum és important ampliar l’oferta cultural, ja que ajudarà segur a incrementar els espectadors. A més, tots aquests espais tenen línies artístiques diferents, la qual cosa enriqueix la ciutat amb uns empresaris culturals enfocats en millorar i escoltar els seus públics. Tot aquest increment d’activitat l’hem aconseguit sense una excessiva dependència del musical. La qual cosa vol dir que si es creen nous espais grans ben dotats per acollir aquesta especialitat del teatre tindrem capacitat per continuar creixent, ja que, per al sector, el musical és una gran entrada de públic. El que sempre hem estat i serem és la ciutat de musicals d’autoria pròpia, i que ara amb la mirada de l’administració de la Generalitat per recolzar el musical en català, segurament accentuarà aquesta creativitat que no sempre ha trobat sortida i que avui, amb més del 50% dels autors i autores catalans representats, i amb èxits a la cartellera, segurament serà un bon moment per al musical d’autoria catalana. En aquest sentit, som un referent dins del musical de creació, i una ciutat important en l’exhibició.
Continua llegint aquí.
SÈRIE EDUCACIÓ
per Rafael Pradas, periodista
Primer lliurament: Entrevista a Mònica Nadal, directora de l’àrea de recerca de la Fundació Jaume Bofill
Aviat farà 100 anys que, amb l’Exposició Internacional de 1929, Barcelona va apostar per la modernitat obrint un nou període d’expansió urbana, cultural i social amb epicentre a Montjuic, però que va tenir impacte a tota la ciutat i més enllà, amb nombroses actuacions urbanístiques, arquitectòniques, culturals, de mobilitat i de serveis. Els Jocs Olímpics de 1992 tornarien a sacsejar la ciutat i el seu ampli entorn.
Avui Barcelona és impulsora o marc, també, de grans projectes amb un impacte que sobrepassen l’àmbit estricte del terme municipal per convertir-se en propostes d’abast metropolità que estan forjant una nova realitat urbana i de tot Catalunya. Des del Barcelona Supercomputing Center, la Ciutadella del Coneixement o el nou Hospital Clínic fins a l’estació de la Sagrera, l’ampliació de l’aeroport o el parc audiovisual a les Tres Xemeneies. Per esmentar exemples que es troben en fases diverses d’implementació.
A la vegada que es dibuixen i executen grans plans d’ambició metropolitana, es posen sobre la taula nous reptes que tenen a veure amb les transformacions econòmiques, socials i tecnològiques que viu la nostra societat en camps tan diversos com l’educació, la salut, l’habitatge, la mobilitat, el turisme, la innovació, la seguretat ciutadana, les indústries culturals, la nova immigració o l’energia.
El desafiament de l’educació
L’educació és un dels grans desafiaments que tenen plantejats Barcelona i el conjunt del territori metropolità, amb una clara incidència sobre el futur de la nostra societat. Amb més de 808.000 alumnes d’educació obligatòria, secundària i FP a la regió metropolitana de Barcelona, el sistema educatiu ha d’enfrontar-se a reptes com els canvis en el perfil dels nous alumnes, l’impacte de les noves tecnologies o les demandes del sistema productiu. Els resultats de les proves Pisa de 2023 van provocar un clima de preocupació en la societat catalana.
A l’estudi “Prospectiva sobre les tendències i visions de l’educació dels ens locals de la Província de Barcelona (2023)”, elaborat per l’Institut Metròpoli (consorci entre diverses administracions, universitats i Cambra de Comerç) per a la Diputació de Barcelona, s’assenyalen els potencials reptes educatius que els municipis de la província de Barcelona (coincident a grans trets amb la regió metropolitana) hauran de fer front al llarg del període 2023—2027.
L’informe identifica reptes i fa recomanacions en relació a tres grans aspectes:
1. Bona part dels reptes educatius dels municipis tindran el seu origen en factors de naturalesa no educativa: el canvi demogràfic, la desigualtat socioeconòmica i la salut mental.
2. Els canvis normatius han ofert noves eines d’intervenció municipal en els processos de planificació educativa, l’admissió d’alumnat, la planificació dels ensenyaments post obligatoris, i les escoles de noves oportunitats que per als ajuntaments significa acumulació de competències educatives, i responsabilitats institucionals, però no s’acompanyen dels suficients recursos econòmics ni de dotació de personal.
3. Entre els reptes pròpiament educatius s’inclouen la transició cap una educació a distància, tot evitant la bretxa digital; la segregació escolar; l’absentisme escolar; les escoles bressol municipals; les transicions als ensenyaments secundaris post obligatoris; l’abandonament escolar prematur; la governança educativa.
Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Jaume Bofill ens ofereix una mirada global sobre l’escola des de la doble perspectiva social i territorial, posant l’accent en la necessitat de superar les desigualtats en matèria d’educació i en el paper dels municipis.
Llicenciada en Sociologia, Mònica Nadal és directora de l’àrea de recerca de la Fundació Jaume Bofill, on ha estat també cap de prospectiva i directora de l’àrea d’Immigració. La Fundació Bofill, creada el 1969, centra la seva activitat des de fa ja alguns anys en promoure recerques i propostes de canvi per generar més i millors oportunitats educatives contra les desigualtats socials.
Per continuar llegint l’entrevista cliqueu aquí.
Segon lliurament: Entrevista a Mar Hurtado, presidenta de l’associació de Mestres Rosa Sensat
En aquesta nova aportació sobre els reptes i oportunitats de la metròpolis oferim una mirada general i una mirada precisa sobre l’educació. Una a partir de l’experiència acumulada que representa l’associació de mestres Rosa Sensat, entitat de referència en el camp de la pedagogia a Catalunya des de la seva fundació el 1965, inicialment com a Escola de Mestres, sota l’impuls de la pedagoga Marta Mata. Des de 1966 organitza l’Escola d’Estiu per a ensenyants, iniciativa continuadora, en certa manera de les escoles d’estiu que havien impulsat la Mancomunitat i la Generalitat republicana i l’antiga Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana. Mar Hurtado, mestra de llarga experiència, és professora de l’entitat des de 2023.
L’altra té a veure amb els esforços que realitza la ciutat de Santa Coloma de Gramenet (119.000 habitants) per l’educació de 0 a 3 anys, una etapa decisiva en la descoberta i adquisició d’aprenentatges en què nens i nenes desenvolupen les seves capacitats físiques, afectives, intel·lectuals i socials. Actualment, Santa Coloma té 9 escoles bressol municipals, la darrera inaugurada el passat setembre. Anteriorment, aquests centres havien estat gestionats per diferents empreses mitjançant concessions, fins que l’any 2021 van ser municipalitzades a través d’una societat mercantil de capital municipal. Silvia Lombarte pedagoga, és directora de l’àrea d’escoles bressol i ha format part del grup d’experts (grup impulsor de mesures de millores educatives), creat per revertir els resultats PISA a Catalunya. R.P.
Els grans reptes en educació a Barcelona
Per Mar Hurtado, presidenta de l’associació de Mestres Rosa Sensat.
Actualment els grans reptes de l’educació els podríem definir en un sol repte que és essencial, formar ciutadans compromesos i capacitats per canviar el món. L’actualitat suposa una complexitat de relacions, de problemàtiques sistèmiques que necessiten ser resoltes de forma efectiva i amb una mirada compromesa i global. Cada vegada existeix una actitud menys vinculada a aquest objectiu.
La ciutat de Barcelona sempre ha estat una ciutat que acull diverses cultures, ha estat model de convivència, actualment aquesta socialització està canviant a causa d’idees neoliberals amb polítiques de dretes molt influents. Això mereix un treball important de convivència, acceptació, socialització i comprensió de realitats molt diferents de les pròpies, és responsabilitat de les polítiques educatives de la ciutat que sigui així.
El sistema educatiu és un assaig per a la vida, aquest assaig ens permet posar sobre la taula temes complexos i incòmodes dins d’un espai contingut i segur.
La fortalesa del sistema educatiu és el mateix sistema educatiu, un espai plural on es conviu amb igualtat de condicions, per això és tan important que el sistema sigui públic, per garantir la riquesa de la diversitat.
Per afrontar totes les dificultats cal generar una cultura de centre que generi ganes d’aprendre, que redescobreixi el sentit d’aprendre i que vinculi l’alumnat i les seves famílies al centre educatiu fent que l’espai i l’aprenentatge sigui un lloc confortable.
Santa Coloma: escola, suport social i oportunitats
Per Silvia Lombarte, directora de l’àrea d’escoles bressol de Santa Coloma de Gramenet
Les escoles bressol municipals tenen l’objectiu d’oferir una educació de qualitat per a tota la petita infància des d’una perspectiva d’igualtat d’oportunitats. Els ajuts socials es desenvolupen amb l’objectiu de garantir l’equitat d’accés de totes les famílies a les escoles bressol, independentment de la condició social. L’educació infantil de primer cicle s’organitza d’acord amb el principi d’educació inclusiva, això significa que es treballa la cohesió social de les famílies, que son diverses en quant a origen social, cultural, ètnic, sexual i funcional.
La desigualtat en els territoris metropolitans es manifesta en la vulnerabilitat urbana. La confluència al territori de processos que dificulten la inclusió social i residencial en algunes àrees urbanes determinades, poden limitar la participació les persones residents en les dinàmiques integradores de la societat. En aquest sentit, les escoles bressol municipals juguen un paper molt important, ja que, d’una banda faciliten la conciliació laboral de les famílies i, d’altra banda, són una eina d’integració d’aquestes mateixes famílies en la comunitat més propera.
Per continuar llegint cliqueu aquí.
Tercer lliurament: Reptes i oportunitats de la metròpolis relacionades amb la Formació Professional amb l’opinió de Sara Berbel i Joan Puigcercós
Comptem amb dues opinions rellevants. Per una banda Sara Berbel Sánchez presidenta executiva de la Fundació BCN Formació Professional, creada per l’ajuntament el 2006 amb la missió de participar en el desenvolupament socioeconòmic de la ciutat i l’àrea metropolitana. Doctora en Psicologia Social i postgraduada en Anàlisi i Conducció de Grups per la UB, entre moltes altres responsabilitats ha estat gerent de l’Ajuntament de Barcelona, directora general de Barcelona Activa i directora general d’Igualtat d’Oportunitats al Departament de Treball de la Generalitat.
Per altra banda, té especial interès l’aportació de Joan Puigcercós, que després d’una dilatada carrera política, va iniciar una intensa activitat empresarial a diversos sectors que és rellevant per si mateixa i pel seu interès a generar sinergies a través de la col·laboració público privada. La seva mirada es fixa en l’experiència de l’escola ENTI-UB de la qual n’és un referent i la seva aportació decidida a l’ecosistema dels videojocs.
Rellevància de l’FP a la Metròpolis Barcelona
Per Sara Berbel, presidenta executiva de la Fundació BCN Formació Professional
Existeix un consens creixent que situa la Formació Professional (FP) com una de les principals claus per donar resposta als reptes més evidents de Barcelona en el seu vessant econòmic i social. Sectors com el tecnològic, sostenibilitat, cures, logística, química o la robotització i digitalització de la indústria, cerquen (i no troben) professionals qualificats a diversos nivells capaços d’implementar, gestionar i consolidar tots aquests reptes, que no deixen de ser components d’una transició més àmplia cap a una nova manera de produir béns i serveis, però també de viure el dia a dia, consumir i relacionar-nos.
El teixit empresarial ha identificat la necessitat creixent d’incorporar talent professionalitzat a tota mena de plantilla i sector. La seva productivitat i competitivitat depèn en gran part de la capacitat tècnica i actualització dels seus treballador(e)s en un entorn on la velocitat dels cicles d’innovació i adopció de noves tecnologies s’incrementa exponencialment. És precisament en aquest espai on l’FP assumeix un rol principal, generant professionals capaços d’encaixar en aquest context i aportar valor a l’empresa. I és precisament per això, que els graduats en FP (tant de grau mitjà com superior) gaudeixen d’una situació al mercat laboral molt millor que aquells col·lectius sense estudis o no professionalitzats.
L’FP també és important a causa del seu impacte en el vessant social. No només genera opcions formatives per a tothom i nous itineraris que poden resultar de molta utilitat per diversos col·lectius per inserir-se o millorar les seves condicions al mercat de treball, sinó que també s’ha demostrat útil per combatre la segregació social o fenòmens com l’abandonament escolar.
Aquesta perspectiva s’està potenciant des dels diversos àmbits de governança, focalitzant molts esforços i generant noves oportunitats. D’altra banda, l’FP pot contribuir a combatre la segregació per raó de gènere entre aquelles titulacions tecnològiques on predominen nois, i les vinculades a cures on predominen noies. Es realitzen accions d’orientació i diverses campanyes focalitzades en despertar vocacions i interès entre nois i noies amb l’objectiu de contribuir a mitigar la segregació horitzontal, la qual afecta al conjunt de la societat generant, entre altres problemes, un diferent accés al mercat de treball de nois i noies.
Quins reptes afronta l’FP?
Tot i el seu potencial, l’FP s’enfronta a diversos reptes a curt i mig termini. Un cop rebutjada, en gran part, la percepció de l’FP com una “opció de segona”, percepció en què no podem deixar de treballar, detectem com a reptes principals la capacitat d’actualització del sistema, especialment en aquells entorns més tecnològics, la generació de professorat especialitzat i la millora de l’accés als estudis d’FP. Amb la digitalització i l’arribada d’elements disruptius com la intel·ligència artificial, l’FP ha d’evolucionar ràpidament per no quedar obsoleta. Això implica flexibilitat en els currículums i una actualització contínua de les competències que s’ensenyen. Cal una FP dinàmica, capaç d’introduir amb agilitat nous mòduls en àrees com la programació, el big data o l’energia sostenible. Per tal d’afrontar aquest repte, una de les primeres mesures hauria de ser la inversió en infraestructures educatives i tecnològiques. S’ha de comptar amb equipaments moderns i professorat format en les últimes tendències tecnològiques.
D’altra banda, cal garantir un millor accés a l’FP impulsant mesures que ampliïn l’oferta formativa, especialment del vessant públic, per tal de no generar desigualtats i no reduir les opcions de l’alumnat en situació de més vulnerabilitat. Estem assistint a un increment de la demanda de l’FP per part de joves i no tan joves, i crec que tothom és conscient que al sistema l’està costant adaptar-se al nou context. La generació de nova oferta formativa s’està potenciant a escala de país i es troba en fase de desplegament amb un nou criteri que és el d’especialitzar centres i zones territorials en sectors productius concrets. En aquest sentit, soc coneixedora de primera mà que aquest treball es desenvolupa amb l’objectiu doble de donar resposta tant als criteris d’elecció i preferència de l’alumnat com a les necessitats específiques del teixit productiu.
Berbel: “Cal garantir un millor accés a l’FP impulsant mesures que ampliïn l’oferta formativa, especialment del vessant públic, per tal de no generar desigualtats i no reduir les opcions de l’alumnat en situació de més vulnerabilitat”
L’empresa, actor fonamental
Finalment, cal visualitzar l’empresa com a actor fonamental per fer de l’FP una eina eficaç. La col·laboració entre els centres educatius i el teixit empresarial ha de ser més estreta. Empreses de tots els sectors han de participar en el disseny dels currículums formatius per assegurar que les competències que s’ensenyen siguin realment útils per als treballador(e)s futurs. Aquesta col·laboració és especialment rellevant en sectors altament dinàmics com el desenvolupament de software, la biotecnologia o l’energia verda. Així, les estades de l’alumnat a l’empresa no es limiten a una simple qüestió temporal i de tràmit, sinó que esdevenen un pont directe cap a l’ocupació. Per finalitzar, cal esmentar el paper de l’empresa en la nova FP Dual que està implementant el sistema on les empreses tenen des d’aquest curs un major paper en l’itinerari formatiu empresarial que l’alumnat desenvolupa.
Apostar pels ensenyaments digitals
Per Joan Puigcercós, director d’operacions i estratègia d’Adelfi i conseller d’ENTI-UB
L’Escola de Noves Tecnologies Interactives, escola universitària privada i adscrita la Universitat de Barcelona, (ENTI-UB) va néixer el 2012 per aportar formació, coneixement i recerca a la incipient indústria del videojoc a Catalunya i especialment a la seva capital, Barcelona. La iniciativa de l’emprenedor i empresari Jordi Roche, que ja havia creat amb èxit a Girona l’Escola Universitària de la Salut i l’Esport, i l’aportació de coneixement del sector de l’Institut Català d’Indústries Culturals en aquell moment dirigida per Fèlix Riera, donen lloc a una escola universitària que pretén dotar de professionals i coneixement una indústria incipient, però amb un creixement ràpid i consistent com la del videojoc.
La proposta va rebre l’acolliment de la Universitat de Barcelona, que va permetre l’adscripció del grau en disseny i programació de videojocs. L’adscripció a la UB és un pas important per al sector perquè dona consistència al projecte a través dels seus estàndards de qualitat i prestigi. I diu molt de l’equip rectoral d’aquell moment comandat per Dídac Ramírez que va tenir la visió estratègica de la importància del sector per a Barcelona i Catalunya.
Avui ENTI-UB ofereix quatre graus universitaris pioners a Catalunya com són disseny en videojocs i jocs aplicats, art digital, producció de música i so per a la indústria de l’audiovisual i darrerament ha començat el grau en Ciberseguretat amb el suport de l’actual direcció de la UB encapçalat pel rector Joan Guàrdia. Així mateix, ENTI-UB també ofereix Formació Professional en l’àmbit del Videojoc i la Ciberseguretat, i diferents màsters.
Per continuar la lectura d’aquest article cliqueu aquí.
SÈRIE CULTURA
Primer lliurament: L’hora de les polítiques culturals metropolitanes
En la perspectiva de fixar-nos en les transformacions que viu Barcelona, a pocs anys de commemorar el centenari d’ un fet tan transcendental en la vida de la ciutat com va ser l’ Exposició Internacional de 1929, centrem la mirada en aquest nombre de RethinkBCN en l’ àmbit de la cultura que traspassa, no sense dificultats, els límits territorials de Barcelona per esdevenir progressivament una realitat metropolitana.
La celebració del festival Manifesta 15 amb escenaris en diversos àmbits metropolitans (Barcelona, el Prat de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Granollers, l’Hospitalet, Cornellà, Mataró, Terrassa, Sabadell, Sant Adrià de Besòs) amb les Tres Xemeneies com a imatge icònica ha servit per subratllar la dimensió metropolitana de la cultura, posant en valor la importància d’iniciatives pioneres, tot i que encara limitades, com la Nit dels Museus o el festival Dansa Metropolitana i que obren la porta a col·laboracions més àmplies, a la creació efectiva d’una comunitat cultural metropolitana.
Creació i consum defineixen la dualitat de la cultura de Barcelona
Més de 175.000 persones treballen, només en l’estricte terme municipal, en el sector de les indústries creatives que inclou un ampli ventall d’activitats tradicionals (de l’arquitectura a l’edició, les arts escèniques o la música) i altres més noves com les relacionades amb el programari, els videojocs, la realitat augmentada, la IA o l’edició electrònica. Caldria afegir el pes que aquestes activitats tenen a diferents ciutats metropolitanes (l’Hospitalet, Terrassa, Sabadell, el Prat de Llobregat, Granollers, etcètera).
Barcelona, amb una constel·lació de més de 325 centres culturals, ofereix dades espectaculars: museus i centres d’exposicions reben anualment més de 13 milions de visites, es venen 3 M d’entrades de teatre i 3,5 de cinema, es calcula que més de 3 milions de persones participen en activitats populars i les biblioteques reben 5,6 milions de visites.
Continua llegint aquí.
Segon lliurament: L’ Hospitalet, Granollers i Sant Adrià amb la cultura
En aquest segon lliurament sobre la realitat cultural de Barcelona i el seu ampli entorn metropolità i les perspectives que s’obren en el futur immediat, oferim la posició d’alcaldes de l’àmbit metropolità de Barcelona en el sentit més estricte (L’Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) i també de la regió metropolitana com és el cas de Granollers.
La seva opinió és de gran interès per poder copsar la dimensió metropolitana que progressivament adquireix la producció i el consum cultural sense oblidar l’existència de polítiques locals que tenen l’encert de basar-se en la proximitat i en el paper cívic que adquireix el fet cultural al costat de l’escola i del teixit associatiu. Cal no oblidar que, malgrat tots els problemes existents, l’àrea metropolitana de Barcelona es caracteritza per l’existència de múltiples centres urbans amb capacitat de generar espais de convivència, serveis, activitat econòmica i social.
David Quirós, alcalde de l’Hospitalet de Llobregat: Cal una estratègia cultural conjunta
David Quirós, alcalde de l’Hospitalet de Llobregat des de juny de 2024 ha estat regidor de cultura durant més de vuit anys. És un dels impulsors del Districte Cultural L’Hospitalet i de la iniciativa L’Hospitalet 6.0, aquesta en col·laboració amb la Fundació Barcelona Mobile World Capital que subratllen el pes que la ciutat va assolint en el camp de les industries culturals.
Al Districte Cultural L’Hospitalet hi ha unes 500 empreses de sectors creatius instal·lades en un entorn urbà no massa definit dels barris de Centre, Bellvitge, Sant Josep i Santa Eulalia, però que ha creat un àmbit que s’ha vingut a considerar com una mena de Brooklyn de Barcelona i que es complementa amb l’altre gran pol de creació i talent del Poblenou a Barcelona. Es justament a l’Hospitalet on la cantant Rosalia ha instal·lat el seu estudi d’enregistrament i empresa d’esdeveniments, prop del recinte de Fira de Barcelona i, per altra banda, l’antiga fabrica Godó i Trias es convertirà en un centre d’arts visuals de la mà dels antics promotors de l’Hermitage a Barcelona i actuals impulsors del Museu Thyssen de Barcelona a l’antic cinema Comèdia.
Aquest 2025 l’Hospitalet de Llobregat celebrarà el seu primer centenari com a ciutat, títol que li va atorgar Alfons XII el 1925. La segona ciutat de Catalunya arriba a la commemoració amb 280.000 habitants i una alta densitat: en concret, els barris de la Florida i Montmartre-Glignancourt (Paris) són els més atapeïts d’Europa. L’any del centenari, l’Hospitalet encara projectes diversos com la futura intervenció a la zona nord o Samontà, el soterrament de les vies del tren, les polítiques d’habitatge i espais verds i, sobretot, la posta en marxa del pla director urbanístic Biopol Gran Via, aprovat ja per la Generalitat, vinculat al soterrament del tram final de la C-31 que permetrà crear un bioclúster de salut i la innovació a partir de l’existència de l’Hospital de Bellvitge, l’ICO, el futur Clínic i Sant Joan de Deu, entre altres centres, i que ha de tenir un gran impacte econòmic.
Continua llegint l’article aquí.
Tercer lliurament: El sector teatral i les indústries culturals
No es podria fer una mirada prospectiva sobre la cultura a la metròpolis Barcelona sense comptar amb l’opinió determinant d’àmbits empresarials que hi juguen un paper clau. En aquest sentit, i limitant-nos a dos sectors precisos com són el teatral i el de les indústries audiovisuals, recollim punts de vista molt valuosos que aborden sobretot una qüestió cabdal per a les polítiques culturals: la col·laboració entre les administracions i la iniciativa privada.
Isabel Vidal: La col·laboració publica privada és clau en un moment de gran vitalitat cultural
La presidenta d’ADETCA creu que, més enllà del nucli central de Barcelona, la contractació pública és fonamental.
Isabel Vidal, llicenciada en dret, és directora general de Focus, l’empresa més important de teatre de Catalunya i d’Espanya, i presidenta d’ADETCA, associació d’empreses de teatre de Catalunya.
La seva visió sobre la vida cultural en general i teatral en particular parteix del ple convenciment de la importància que té afavorir la col·laboració entre el sector públic i la iniciativa privada.
-Des d’una visió de Barcelona com a Regió Metropolitana, quins creu que seran els grans reptes del sector cultural en els propers anys?
-Barcelona i les ciutats de la regió metropolitana creixen. Les vies de comunicació són molt importants per escurçar distàncies entre elles, però per sí soles no creen en la ciutadania un imaginari de pertànyer a la mateixa col·lectivitat. Hi ha una sèrie d’elements que acceleren aquest sentiment de pertinença metropolitana. Sense cap mena de dubte, un d’essencial és la cultura, tant pel que fa als equipaments com a la creació de circuits o xarxes que pertanyin a un disseny coordinat, sense perdre la seva personalitat artística. També a partir de la creació de continguts (festivals, fires, celebracions, gires,…) la ciutadania es desplaça, i les distàncies mentals s’escurcen. En aquest sentit, la col·laboració pública-privada serà imprescindible. I la mancomunitat cultural també. És important la coordinació i la mirada llarga i Montjuic i les Tres Xemeneies, a banda i banda de la ciutat, són una realitat propera d’aquesta importància de la cultura per assegurar una metròpoli sentida com a tal pels seus ciutadans, fruit d’aquesta col·laboració pública-privada.
-Quin impacte poden tenir iniciatives com les dels teatres Principal, Capitol, Arnau, Molino en la vida teatral i cultural de la ciutat amb el seu entorn? Barcelona podrà ser ciutat de musicals?
-Que els espais que estaven sense activitat tornin a obrir i a ser centrals és molt important per a la vitalitat cultural d’una ciutat. De qualsevol ciutat. I que els que continuen oberts ofereixin una producció de tant alt nivell com l’actual és el resultat de molt esforç. La temporada passada Barcelona va fer un rècord superant els 3 milions d’espectadors de teatre als escenaris. En una urbs en la que ara hi ha molta vitalitat en el consum és important ampliar l’oferta cultural, ja que ajudarà segur a incrementar els espectadors. A més, tots aquests espais tenen línies artístiques diferents, la qual cosa enriqueix la ciutat amb uns empresaris culturals enfocats en millorar i escoltar els seus públics. Tot aquest increment d’activitat l’hem aconseguit sense una excessiva dependència del musical. La qual cosa vol dir que si es creen nous espais grans ben dotats per acollir aquesta especialitat del teatre tindrem capacitat per continuar creixent, ja que, per al sector, el musical és una gran entrada de públic. El que sempre hem estat i serem és la ciutat de musicals d’autoria pròpia, i que ara amb la mirada de l’administració de la Generalitat per recolzar el musical en català, segurament accentuarà aquesta creativitat que no sempre ha trobat sortida i que avui, amb més del 50% dels autors i autores catalans representats, i amb èxits a la cartellera, segurament serà un bon moment per al musical d’autoria catalana. En aquest sentit, som un referent dins del musical de creació, i una ciutat important en l’exhibició.
Continua llegint aquí.
share: |