L’OBJECTIU: MILLORAR LA INTERCONNEXIÓ METROPOLITANA
Laia Bonet, primera tinenta d’Alcaldia. Àrea d’Urbanisme, Acció climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans, i Josep Mateu, president del RACC, plantegen propostes reformadores per al Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030 en el marc del darrer diàleg del cicle ‘Fer metròpoli’

Felipe Campos ha introduït la sessió a l’inici del Diàleg.
La primera tinenta d’Acaldia, Àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha participat juntament amb el president del RACC, Josep Mateu, en un diàleg sobre mobilitat a Barcelona i la seva metròpoli, organitzat el passat 8 de setembre en el marc del cicle ‘Fer metròpoli’, impulsat per RethinkBCN, òrgan de la Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials de Foment del Treball. Laia Bonet i Josep Mateu han plantejat propostes de millora en el marc del Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030, i han coincidit en què la mobilitat de Barcelona ha millorat els darrers anys, però també en el fet que les futures millores passen per reformar i invertir en les interconnexions amb la seva àrea metropolitana. Alguns dels reptes són la millora del servei de Rodalies, la creació d’aparcaments d’enllaç en els municipis i les estacions de les poblacions de l’entorn de Barcelona, i mantenir els compromisos en l’ampliació del transport públic, tot de temes que han centrat el debat.
La sessió, moderada per la periodista Glòria Marín, ha permès reflexionar sobre el Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030 de Barcelona, que estableix com a objectiu que el 85% dels desplaçaments es realitzin mitjançant modes sostenibles com caminar, anar en bicicleta o usar transport públic, reduint així la dependència del vehicle privat. Aquest pla també preveu mesures per millorar la seguretat viària, com la pacificació de 20 quilòmetres de carrers i l’ampliació de la infraestructura ciclista. La qüestió és com fer compatibles aquests objectius amb l’ús que fan les persones dels cotxes per desplaçar-se, com garantir l’accés a la ciutat a qui no hi viu però hi treballa, i com forjar una idea metropolitana de Barcelona si no es disposa d’un transport públic que garanteixi l’accés a la ciutat tant de dia com de nit.
La primera tinenta d’Alcaldia, Àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha defensat de la seva banda la necessitat de les obres que s’estan realitzant actualment a la ciutat, especialment les que incidiran en la millora de les interconnexions amb la resta de poblacions, reconeixent que el gran repte actual és el de facilitar l’accés a la ciutat als no residents, referint-se a les persones que treballen a Barcelona però no hi viuen i també als visitants generats per l’atractiu turístic de la ciutat. Laia Bonet s’ha referit a la inversió que cal fer en busos interurbans i sobretot en rodalies, i en paral·lel ha dit que “cal disposar d’aparcaments d’enllaç en aquests nodes intermodals ja que per a bona part de la població això serà una solució per poder accedir a Barcelona”. Així mateix, Bonet ha insistit també en el bon moment pel que passa el transport públic de la ciutat -l’any 2024 es va assolir el rècord de 624 milions de viatges a l’any- i ha defensat continuar treballant per incrementar la freqüència especialment al metro fins a un tren cada dos minuts en hora punta per exemple.

Josep Mateu, Laia Bonet i Glòria Marín durant el debat.
Per la serva part, el president del RACC, Josep Mateu, ha mostrat la seva preocupació per les interconnexions actuals de Barcelona amb la seva àrea metropolitana i ha demanat que l’Ajuntament de Barcelona “s’impliqui decididament en la planificació i construcció dels aparcaments d’enllaç que cal ubicar a l’entorn de Barcelona i també en el seu finançament”, ha destacat. “No funciona igual la mobilitat a dins la ciutat que als accessos” ha dit Mateu, que ha reconegut que “a dins funciona bé amb un bon transport públic, però tenim el problema per accedir a la ciutat, ja que molta gent no te alternativa fiable en transport públic per entrar i sortir de Barcelona”, ha remarcat. El president del RACC també ha fer referència als aparcaments privats dins de la ciutat, i ha dit que “son importants ja que el 70% de la gent que es desplaça per Barcelona ve de fora i els necessita” i ha posat de relleu que “cal digitalitzar-los per poder oferir informació de l’estat d’ocupació que permeti a l’usuari optimitzar els seus desplaçaments”. Pel que fa a la situació del servei de tren de rodalies, ha manifestat la necessitat d’informar a la població de que la solució trigarà temps i ha parlat de 10 anys. D’altra banda, en relació a la mobilitat en bicicleta, Josep Mateu ha demanat millorar el carril bici i ha dit que “cal adequar l’espai que s’hi destina a l’ús que se’n fa doncs ara hi ha un 16% d’espai dedicat a bicicleta però un ús de només un 7%” i s’ha referit en concret al cas del carril bici de la Via Augusta.
Per a Laia Bonet la xarxa de bicicletes “està consolidada amb 270 quilòmetres de carril bici i el seu ús ha augmentat amb l’arribada de les bicicletes elèctriques”, i ha afegit que “ara treballem per avançar en la connectivitat del carril bici i també en garantir la seguretat dels usuaris traient els carris de les voreres, com és el cas de la Diagonal on ara el carril bici passa just al costat de les parades del Tram”. El conseller delegat d’Aigües de Barcelona i director d’Acció Social d’AGBAR, Felipe Campos, qui ha estat l’encarregat d’introduir la sessió, ha recordat que “Fer Metropoli és un espai consolidat que posa la mirada en la Barcelona del 2030 de manera holística”. Per la serva part, la vicepresidenta de Foment del Treball, Mar Alarcón, ha fet la cloenda de l’acte recordant el suport de l’entitat a una “mobilitat sostenible que faci compatible l’activitat econòmica i que compti amb la innovació per a trobar solucions, tot fent que Barcelona sigui referent en aquesta matèria”.
La jornada ha comptat amb l’assistència de representants del món polític i social de la ciutat i especialment representants d’entitats de l’àmbit de la mobilitat.

Mar Alarcón s’ha encarregat de la cloenda de l’acte.
Cicle “Fer metròpoli”
Enguany ha tingut lloc la quarta sessió d’aquest cicle, impulsat per RethinkBCN, òrgan de la Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials de Foment del Treball, que desenvolupa les ponències per a contribuir a fer visible la importància del fet metropolità seguint la línia de la publicació ‘Repensar la metròpoli. Fer metròpoli’ de RethinkBCN”. Aquest espai web, posat en marxa el març del 2021, ha publicat els punts de vista de més d’una cinquantena d’autors a través de ponències, entrevistes, articles i/o trobades, sobre quines haurien de ser les actuacions que s’han d’abordar per millorar el desenvolupament de la regió metropolitana i fer-la visible a la ciutadania. Tots ells consideren la metròpoli com l’espai per impulsar la recuperació econòmica, l’aposta tecnològica, el creixement econòmic i la millora dels serveis als ciutadans.

Felipe Campos ha introduït la sessió a l’inici del Diàleg.
La primera tinenta d’Acaldia, Àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha participat juntament amb el president del RACC, Josep Mateu, en un diàleg sobre mobilitat a Barcelona i la seva metròpoli, organitzat el passat 8 de setembre en el marc del cicle ‘Fer metròpoli’, impulsat per RethinkBCN, òrgan de la Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials de Foment del Treball. Laia Bonet i Josep Mateu han plantejat propostes de millora en el marc del Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030, i han coincidit en què la mobilitat de Barcelona ha millorat els darrers anys, però també en el fet que les futures millores passen per reformar i invertir en les interconnexions amb la seva àrea metropolitana. Alguns dels reptes són la millora del servei de Rodalies, la creació d’aparcaments d’enllaç en els municipis i les estacions de les poblacions de l’entorn de Barcelona, i mantenir els compromisos en l’ampliació del transport públic, tot de temes que han centrat el debat.
La sessió, moderada per la periodista Glòria Marín, ha permès reflexionar sobre el Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030 de Barcelona, que estableix com a objectiu que el 85% dels desplaçaments es realitzin mitjançant modes sostenibles com caminar, anar en bicicleta o usar transport públic, reduint així la dependència del vehicle privat. Aquest pla també preveu mesures per millorar la seguretat viària, com la pacificació de 20 quilòmetres de carrers i l’ampliació de la infraestructura ciclista. La qüestió és com fer compatibles aquests objectius amb l’ús que fan les persones dels cotxes per desplaçar-se, com garantir l’accés a la ciutat a qui no hi viu però hi treballa, i com forjar una idea metropolitana de Barcelona si no es disposa d’un transport públic que garanteixi l’accés a la ciutat tant de dia com de nit.
La primera tinenta d’Alcaldia, Àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha defensat de la seva banda la necessitat de les obres que s’estan realitzant actualment a la ciutat, especialment les que incidiran en la millora de les interconnexions amb la resta de poblacions, reconeixent que el gran repte actual és el de facilitar l’accés a la ciutat als no residents, referint-se a les persones que treballen a Barcelona però no hi viuen i també als visitants generats per l’atractiu turístic de la ciutat. Laia Bonet s’ha referit a la inversió que cal fer en busos interurbans i sobretot en rodalies, i en paral·lel ha dit que “cal disposar d’aparcaments d’enllaç en aquests nodes intermodals ja que per a bona part de la població això serà una solució per poder accedir a Barcelona”. Així mateix, Bonet ha insistit també en el bon moment pel que passa el transport públic de la ciutat -l’any 2024 es va assolir el rècord de 624 milions de viatges a l’any- i ha defensat continuar treballant per incrementar la freqüència especialment al metro fins a un tren cada dos minuts en hora punta per exemple.

Josep Mateu, Laia Bonet i Glòria Marín durant el debat.
Per la serva part, el president del RACC, Josep Mateu, ha mostrat la seva preocupació per les interconnexions actuals de Barcelona amb la seva àrea metropolitana i ha demanat que l’Ajuntament de Barcelona “s’impliqui decididament en la planificació i construcció dels aparcaments d’enllaç que cal ubicar a l’entorn de Barcelona i també en el seu finançament”, ha destacat. “No funciona igual la mobilitat a dins la ciutat que als accessos” ha dit Mateu, que ha reconegut que “a dins funciona bé amb un bon transport públic, però tenim el problema per accedir a la ciutat, ja que molta gent no te alternativa fiable en transport públic per entrar i sortir de Barcelona”, ha remarcat. El president del RACC també ha fer referència als aparcaments privats dins de la ciutat, i ha dit que “son importants ja que el 70% de la gent que es desplaça per Barcelona ve de fora i els necessita” i ha posat de relleu que “cal digitalitzar-los per poder oferir informació de l’estat d’ocupació que permeti a l’usuari optimitzar els seus desplaçaments”. Pel que fa a la situació del servei de tren de rodalies, ha manifestat la necessitat d’informar a la població de que la solució trigarà temps i ha parlat de 10 anys. D’altra banda, en relació a la mobilitat en bicicleta, Josep Mateu ha demanat millorar el carril bici i ha dit que “cal adequar l’espai que s’hi destina a l’ús que se’n fa doncs ara hi ha un 16% d’espai dedicat a bicicleta però un ús de només un 7%” i s’ha referit en concret al cas del carril bici de la Via Augusta.
Per a Laia Bonet la xarxa de bicicletes “està consolidada amb 270 quilòmetres de carril bici i el seu ús ha augmentat amb l’arribada de les bicicletes elèctriques”, i ha afegit que “ara treballem per avançar en la connectivitat del carril bici i també en garantir la seguretat dels usuaris traient els carris de les voreres, com és el cas de la Diagonal on ara el carril bici passa just al costat de les parades del Tram”. El conseller delegat d’Aigües de Barcelona i director d’Acció Social d’AGBAR, Felipe Campos, qui ha estat l’encarregat d’introduir la sessió, ha recordat que “Fer Metropoli és un espai consolidat que posa la mirada en la Barcelona del 2030 de manera holística”. Per la serva part, la vicepresidenta de Foment del Treball, Mar Alarcón, ha fet la cloenda de l’acte recordant el suport de l’entitat a una “mobilitat sostenible que faci compatible l’activitat econòmica i que compti amb la innovació per a trobar solucions, tot fent que Barcelona sigui referent en aquesta matèria”.
La jornada ha comptat amb l’assistència de representants del món polític i social de la ciutat i especialment representants d’entitats de l’àmbit de la mobilitat.

Mar Alarcón s’ha encarregat de la cloenda de l’acte.
Cicle “Fer metròpoli”
Enguany ha tingut lloc la quarta sessió d’aquest cicle, impulsat per RethinkBCN, òrgan de la Societat Barcelonesa d’Estudis Econòmics i Socials de Foment del Treball, que desenvolupa les ponències per a contribuir a fer visible la importància del fet metropolità seguint la línia de la publicació ‘Repensar la metròpoli. Fer metròpoli’ de RethinkBCN”. Aquest espai web, posat en marxa el març del 2021, ha publicat els punts de vista de més d’una cinquantena d’autors a través de ponències, entrevistes, articles i/o trobades, sobre quines haurien de ser les actuacions que s’han d’abordar per millorar el desenvolupament de la regió metropolitana i fer-la visible a la ciutadania. Tots ells consideren la metròpoli com l’espai per impulsar la recuperació econòmica, l’aposta tecnològica, el creixement econòmic i la millora dels serveis als ciutadans.
share: |