EL DESAFIAMENT EDUCATIU DE LA BARCELONA METROPOLITANA
Segon lliurament de la sèrie de Rafael Pradas dedicada a l’educació amb una entrevista a Mar Hurtado, presidenta de l’associació de Mestres Rosa Sensat
Per Rafael Pradas, periodista.
En aquesta nova aportació sobre els reptes i oportunitats de la metròpolis oferim una mirada general i una mirada precisa sobre l’educació. Una a partir de l’experiència acumulada que representa l’associació de mestres Rosa Sensat, entitat de referència en el camp de la pedagogia a Catalunya des de la seva fundació el 1965, inicialment com a Escola de Mestres, sota l’impuls de la pedagoga Marta Mata. Des de 1966 organitza l’Escola d’Estiu per a ensenyants, iniciativa continuadora, en certa manera de les escoles d’estiu que havien impulsat la Mancomunitat i la Generalitat republicana i l’antiga Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana. Mar Hurtado, mestra de llarga experiència, és professora de l’entitat des de 2023.
L’altra té a veure amb els esforços que realitza la ciutat de Santa Coloma de Gramenet (119.000 habitants) per l’educació de 0 a 3 anys, una etapa decisiva en la descoberta i adquisició d’aprenentatges en què nens i nenes desenvolupen les seves capacitats físiques, afectives, intel·lectuals i socials. Actualment, Santa Coloma té 9 escoles bressol municipals, la darrera inaugurada el passat setembre. Anteriorment, aquests centres havien estat gestionats per diferents empreses mitjançant concessions, fins que l’any 2021 van ser municipalitzades a través d’una societat mercantil de capital municipal. Silvia Lombarte pedagoga, és directora de l’àrea d’escoles bressol i ha format part del grup d’experts (grup impulsor de mesures de millores educatives), creat per revertir els resultats PISA a Catalunya. R.P.
Els grans reptes en educació a Barcelona
Per Mar Hurtado, presidenta de l’associació de Mestres Rosa Sensat.
Actualment els grans reptes de l’educació els podríem definir en un sol repte que és essencial, formar ciutadans compromesos i capacitats per canviar el món. L’actualitat suposa una complexitat de relacions, de problemàtiques sistèmiques que necessiten ser resoltes de forma efectiva i amb una mirada compromesa i global. Cada vegada existeix una actitud menys vinculada a aquest objectiu.
La ciutat de Barcelona sempre ha estat una ciutat que acull diverses cultures, ha estat model de convivència, actualment aquesta socialització està canviant a causa d’idees neoliberals amb polítiques de dretes molt influents. Això mereix un treball important de convivència, acceptació, socialització i comprensió de realitats molt diferents de les pròpies, és responsabilitat de les polítiques educatives de la ciutat que sigui així.
El sistema educatiu és un assaig per a la vida, aquest assaig ens permet posar sobre la taula temes complexos i incòmodes dins d’un espai contingut i segur.
La fortalesa del sistema educatiu és el mateix sistema educatiu, un espai plural on es conviu amb igualtat de condicions, per això és tan important que el sistema sigui públic, per garantir la riquesa de la diversitat.
Per afrontar totes les dificultats cal generar una cultura de centre que generi ganes d’aprendre, que redescobreixi el sentit d’aprendre i que vinculi l’alumnat i les seves famílies al centre educatiu fent que l’espai i l’aprenentatge sigui un lloc confortable.
Santa Coloma: escola, suport social i oportunitats
Per Silvia Lombarte, directora de l’àrea d’escoles bressol de Santa Coloma de Gramenet
Les escoles bressol municipals tenen l’objectiu d’oferir una educació de qualitat per a tota la petita infància des d’una perspectiva d’igualtat d’oportunitats. Els ajuts socials es desenvolupen amb l’objectiu de garantir l’equitat d’accés de totes les famílies a les escoles bressol, independentment de la condició social. L’educació infantil de primer cicle s’organitza d’acord amb el principi d’educació inclusiva, això significa que es treballa la cohesió social de les famílies, que son diverses en quant a origen social, cultural, ètnic, sexual i funcional.
La desigualtat en els territoris metropolitans es manifesta en la vulnerabilitat urbana. La confluència al territori de processos que dificulten la inclusió social i residencial en algunes àrees urbanes determinades, poden limitar la participació les persones residents en les dinàmiques integradores de la societat. En aquest sentit, les escoles bressol municipals juguen un paper molt important, ja que, d’una banda faciliten la conciliació laboral de les famílies i, d’altra banda, són una eina d’integració d’aquestes mateixes famílies en la comunitat més propera.
Nuclis d’integració comunitària
L’escola a Santa Coloma de Gramenet, com en d’altres municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, exerceix un paper cabdal com a espai de suport social. Més enllà de la seva funció educativa, les escoles han esdevingut veritables nuclis d’integració comunitària, on es fomenten la cohesió social i el desenvolupament personal dels infants i les seves famílies. Estem parlant d’inclusió i diversitat perquè en una ciutat amb una població diversa, les escoles actuen com a punts de trobada per a infants i les seves famílies de diferents orígens culturals i socioeconòmics. Les escoles, per tant, son una important aportació a la bona convivència del municipi.
Les escoles ofereixen programes d’acollida i orientació i recursos per a les famílies, i gestionen els ajuts del govern per aquelles que enfronten dificultats econòmiques o socials. També realitzen formació a famílies sobre la criança dels fills i filles en les diferents etapes, i duen a terme activitats extraescolars que complementen el currículum escolar i reforcen els aprenentatges.
La igualtat d’oportunitats s’ha d’entendre com l’eliminació dels obstacles i les barreres que afecten persones i col·lectius vulnerats i que impedeixen que puguin assolir els seus objectius o potencials. Aquesta igualtat implica que la diversitat sexual, cultural, ètnica o social, no han de ser barreres que determinin les trajectòries educatives.
Qualitat, recursos, convivència
En un territori tan dens i complex com el metropolità, considero que tenim uns objectius clars al davant. Un primer és la igualtat d’accés al sistema educatiu: cal garantir que tots els infants tinguin accés a una educació de qualitat independentment de la seva situació social i econòmica o del barri on visquin. El pacte contra la segregació escolar impulsa a fer-ho possible, però cal garantir que totes les escoles tinguin la mateixa qualitat i els recursos suficients per compensar les possibles desigualtats. En aquest sentit, cal destacar la importància de la personalització de l’aprenentatge, com també la importància que adquireix la formació en competències digitals per preparar a l’alumnat per un mercat laboral en constant evolució.
L’educació ha de ser inclusiva promovent un sistema que atengui la diversitat, i garanteixi recursos i suport per a alumnes amb necessitats específiques: cal incrementar les aules d’acollida, revisant el model i garantint la formació dels i les docents. De la mateixa manera és clau invertir en la formació contínua dels/les educadores i docents, amb especial atenció a noves metodologies, gestió de la diversitat i tecnologies educatives.
No podem oblidar que l’escola s’insereix en entorns complexos i que és bàsic fomentar la participació familiar i comunitària facilitant eines per millorar la comunicació entre centres i famílies, i també amb les entitats del territori per crear un entorn educatiu integrat i enriquidor. Es tracta també d’ incrementar els recursos per avançar cap a una educació a temps complet: assegurant l’alumnat vulnerable en les activitats, tant en temps no lectiu com en no lectiu.
Per Rafael Pradas, periodista.
En aquesta nova aportació sobre els reptes i oportunitats de la metròpolis oferim una mirada general i una mirada precisa sobre l’educació. Una a partir de l’experiència acumulada que representa l’associació de mestres Rosa Sensat, entitat de referència en el camp de la pedagogia a Catalunya des de la seva fundació el 1965, inicialment com a Escola de Mestres, sota l’impuls de la pedagoga Marta Mata. Des de 1966 organitza l’Escola d’Estiu per a ensenyants, iniciativa continuadora, en certa manera de les escoles d’estiu que havien impulsat la Mancomunitat i la Generalitat republicana i l’antiga Associació Protectora de l’Ensenyança Catalana. Mar Hurtado, mestra de llarga experiència, és professora de l’entitat des de 2023.
L’altra té a veure amb els esforços que realitza la ciutat de Santa Coloma de Gramenet (119.000 habitants) per l’educació de 0 a 3 anys, una etapa decisiva en la descoberta i adquisició d’aprenentatges en què nens i nenes desenvolupen les seves capacitats físiques, afectives, intel·lectuals i socials. Actualment, Santa Coloma té 9 escoles bressol municipals, la darrera inaugurada el passat setembre. Anteriorment, aquests centres havien estat gestionats per diferents empreses mitjançant concessions, fins que l’any 2021 van ser municipalitzades a través d’una societat mercantil de capital municipal. Silvia Lombarte pedagoga, és directora de l’àrea d’escoles bressol i ha format part del grup d’experts (grup impulsor de mesures de millores educatives), creat per revertir els resultats PISA a Catalunya. R.P.
Els grans reptes en educació a Barcelona
Per Mar Hurtado, presidenta de l’associació de Mestres Rosa Sensat.
Actualment els grans reptes de l’educació els podríem definir en un sol repte que és essencial, formar ciutadans compromesos i capacitats per canviar el món. L’actualitat suposa una complexitat de relacions, de problemàtiques sistèmiques que necessiten ser resoltes de forma efectiva i amb una mirada compromesa i global. Cada vegada existeix una actitud menys vinculada a aquest objectiu.
La ciutat de Barcelona sempre ha estat una ciutat que acull diverses cultures, ha estat model de convivència, actualment aquesta socialització està canviant a causa d’idees neoliberals amb polítiques de dretes molt influents. Això mereix un treball important de convivència, acceptació, socialització i comprensió de realitats molt diferents de les pròpies, és responsabilitat de les polítiques educatives de la ciutat que sigui així.
El sistema educatiu és un assaig per a la vida, aquest assaig ens permet posar sobre la taula temes complexos i incòmodes dins d’un espai contingut i segur.
La fortalesa del sistema educatiu és el mateix sistema educatiu, un espai plural on es conviu amb igualtat de condicions, per això és tan important que el sistema sigui públic, per garantir la riquesa de la diversitat.
Per afrontar totes les dificultats cal generar una cultura de centre que generi ganes d’aprendre, que redescobreixi el sentit d’aprendre i que vinculi l’alumnat i les seves famílies al centre educatiu fent que l’espai i l’aprenentatge sigui un lloc confortable.
Santa Coloma: escola, suport social i oportunitats
Per Silvia Lombarte, directora de l’àrea d’escoles bressol de Santa Coloma de Gramenet
Les escoles bressol municipals tenen l’objectiu d’oferir una educació de qualitat per a tota la petita infància des d’una perspectiva d’igualtat d’oportunitats. Els ajuts socials es desenvolupen amb l’objectiu de garantir l’equitat d’accés de totes les famílies a les escoles bressol, independentment de la condició social. L’educació infantil de primer cicle s’organitza d’acord amb el principi d’educació inclusiva, això significa que es treballa la cohesió social de les famílies, que son diverses en quant a origen social, cultural, ètnic, sexual i funcional.
La desigualtat en els territoris metropolitans es manifesta en la vulnerabilitat urbana. La confluència al territori de processos que dificulten la inclusió social i residencial en algunes àrees urbanes determinades, poden limitar la participació les persones residents en les dinàmiques integradores de la societat. En aquest sentit, les escoles bressol municipals juguen un paper molt important, ja que, d’una banda faciliten la conciliació laboral de les famílies i, d’altra banda, són una eina d’integració d’aquestes mateixes famílies en la comunitat més propera.
Sílvia Lombarte: “l’escola s’insereix en entorns complexos i que és bàsic fomentar la participació familiar i comunitària” |
Nuclis d’integració comunitària
L’escola a Santa Coloma de Gramenet, com en d’altres municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, exerceix un paper cabdal com a espai de suport social. Més enllà de la seva funció educativa, les escoles han esdevingut veritables nuclis d’integració comunitària, on es fomenten la cohesió social i el desenvolupament personal dels infants i les seves famílies. Estem parlant d’inclusió i diversitat perquè en una ciutat amb una població diversa, les escoles actuen com a punts de trobada per a infants i les seves famílies de diferents orígens culturals i socioeconòmics. Les escoles, per tant, son una important aportació a la bona convivència del municipi.
Les escoles ofereixen programes d’acollida i orientació i recursos per a les famílies, i gestionen els ajuts del govern per aquelles que enfronten dificultats econòmiques o socials. També realitzen formació a famílies sobre la criança dels fills i filles en les diferents etapes, i duen a terme activitats extraescolars que complementen el currículum escolar i reforcen els aprenentatges.
La igualtat d’oportunitats s’ha d’entendre com l’eliminació dels obstacles i les barreres que afecten persones i col·lectius vulnerats i que impedeixen que puguin assolir els seus objectius o potencials. Aquesta igualtat implica que la diversitat sexual, cultural, ètnica o social, no han de ser barreres que determinin les trajectòries educatives.
Qualitat, recursos, convivència
En un territori tan dens i complex com el metropolità, considero que tenim uns objectius clars al davant. Un primer és la igualtat d’accés al sistema educatiu: cal garantir que tots els infants tinguin accés a una educació de qualitat independentment de la seva situació social i econòmica o del barri on visquin. El pacte contra la segregació escolar impulsa a fer-ho possible, però cal garantir que totes les escoles tinguin la mateixa qualitat i els recursos suficients per compensar les possibles desigualtats. En aquest sentit, cal destacar la importància de la personalització de l’aprenentatge, com també la importància que adquireix la formació en competències digitals per preparar a l’alumnat per un mercat laboral en constant evolució.
L’educació ha de ser inclusiva promovent un sistema que atengui la diversitat, i garanteixi recursos i suport per a alumnes amb necessitats específiques: cal incrementar les aules d’acollida, revisant el model i garantint la formació dels i les docents. De la mateixa manera és clau invertir en la formació contínua dels/les educadores i docents, amb especial atenció a noves metodologies, gestió de la diversitat i tecnologies educatives.
No podem oblidar que l’escola s’insereix en entorns complexos i que és bàsic fomentar la participació familiar i comunitària facilitant eines per millorar la comunicació entre centres i famílies, i també amb les entitats del territori per crear un entorn educatiu integrat i enriquidor. Es tracta també d’ incrementar els recursos per avançar cap a una educació a temps complet: assegurant l’alumnat vulnerable en les activitats, tant en temps no lectiu com en no lectiu.
share: |