RENFE, LOCOMOTORA ECONÒMICA DE CATALUNYA

Renfe és un motor econòmic per partida doble a Catalunya en aquests moments. Els seus trens de rodalies, mitjana distància i alta velocitat generen economia en el desplaçament diari de passatgers i mercaderies. A això cal afegir l’impacte dels milionaris contractes de subministrament de nous trens i material, que es tradueixen en centenars de llocs de treball directes i indirectes.

La fàbrica d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda té l’encàrrec de construir 201 trens de gran capacitat per a tot l’Estat, per un import de 1.800 milions d’euros. Això comporta 1.500 nous llocs de treball a Catalunya. El contracte, el més gran de la història de la companyia ferroviària, inclou també diverses peces addicionals, el magatzem de recanvis i el manteniment durant 15 anys de 56 dels trens.

Aquests nous combois permetran renovar i ampliar la flota de trens de Rodalies i Cercanías en els grans nuclis urbans. Es tracta d’uns trens d’un centenar de metres de longitud amb més portes per agilitzar la pujada i baixada de viatgers i minimitzar el temps de parada a les estacions. A més, els vehicles comptaran amb wifi en el seu interior, seran totalment accessibles i disposaran d’espais multifuncionals per a bicicletes, maletes, cotxets de nadó, etc.

Un miler de persones treballen actualment a la planta d’Alstom de Santa Perpètua i produeix combois de metro, ferrocarril i tramvia destinats a Espanya, però també per la resta del món. És la fàbrica més gran que té Alstom a la península Ibèrica, amb 360.000 metres quadrats.

En aquests moments, segons unes recents declaracions del president de l’operadora, Raül Blanco, s’ha adjudicat ja el 64% del pressupost d’actuacions a la xarxa previst en el període 2020-2025, que puja a 4.622 milions d’euros. Segons el mateix Blanco, aquesta execució de millores generarà una inversió local de 1.800 milions d’euros, així com 4.534 ocupacions a tot l’Estat i una recaptació de 246 milions d’euros en IRPF. Això suposarà un creixement del PIB anual mitjà de 0,82%.

També és rellevant el projecte TrenLab d’acceleració de startups de Renfe. A Catalunya, la companyia ha impulsat una de les antenes de tota la xarxa territorial, ubicada al TecnoCampus de Mataró. Es tracta d’un espai d’innovació oberta i d’emprenedoria en mobilitat sostenible on es busquen sinergies amb l’ecosistema emprenedor del parc.

Per impulsar el desenvolupament de projectes innovadors, tecnològics i sostenibles que proposin nous serveis de mobilitat o impactin en la millora de la gestió del transport de viatgers i mercaderies, Renfe -en col·laboració amb l’Ajuntament de Mataró i la Fundació TecnoCampus Mataró-Maresme- va impulsar l’any 2022 els Premis Antena TrenLab. Amb una dotació anual de 150.000 euros, en cada edició s’escullen 4 projectes emprenedors que entren al programa d’acceleració de sis mesos i que inclou la possibilitat de testejar les solucions proposades en el territori.

El TrenLab té com a objectiu crear millores en l’experiència de viatgers amb els millors emprenedors del món. És una clara aposta de Renfe per la innovació i el suport a noves iniciatives disruptives, tot impulsant la transformació digital de la companyia. D’aquesta manera i mitjançant l’acceleració de startups, aquestes poden ajudar a resoldre els principals reptes de negoci de la companyia.

Així mateix, dins de l’estratègia de l’impuls de la transformació digital de la companyia, Renfe aposta igualment pels Centres de Competències Digitals (CCD). Això permet a l’operadora investigar, desenvolupar i desplegar tecnologies emergents en el sector ferroviari i en camps diversos, des de la ciberseguretat, les aplicacions mòbils i la logística. Actualment, Renfe ja disposa de set CCD, el darrer a Portbou. Aquest CCD s’especialitzarà en Q&A (Quality Assurance and Testing) de prova i qualitat de software, centrant-se en processos de prevenció, verificació i detecció de la qualitat de solucions tecnològiques emergents en el sector ferroviari.

Però, a més, aquests Centres tenen un objectiu social. Per fer posar en marxa el de Portbou, s’ha seleccionat un equip de 10 joves de la comarca de l’Alt Empordà, que -en aquests moments- està en fase de formació especialitzada en Q&A. Es tracta de contribuir des de la companyia a la generació d’ocupació de qualitat i el talent jove local i evitar l’èxode a Barcelona o altres capitals, en ubicacions amb una arrelada tradició ferroviària.

El de Portbou és el primer CCD de Renfe a Catalunya. De moment, ja funcionen els CCD d’Alcázar de San Juan (Ciudad Real), Teruel, Miranda de Ebro (Burgos), Mérida (Badajoz), Momforte de Lemos (Lugo) i Linares (Jaén). El de Portbou és el setè. Renfe estima que aquests centres especialitzats en noves tecnologies acabin generant 400 llocs de treball a finals del 2024.

Renfe és un motor econòmic per partida doble a Catalunya en aquests moments. Els seus trens de rodalies, mitjana distància i alta velocitat generen economia en el desplaçament diari de passatgers i mercaderies. A això cal afegir l’impacte dels milionaris contractes de subministrament de nous trens i material, que es tradueixen en centenars de llocs de treball directes i indirectes.

La fàbrica d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda té l’encàrrec de construir 201 trens de gran capacitat per a tot l’Estat, per un import de 1.800 milions d’euros. Això comporta 1.500 nous llocs de treball a Catalunya. El contracte, el més gran de la història de la companyia ferroviària, inclou també diverses peces addicionals, el magatzem de recanvis i el manteniment durant 15 anys de 56 dels trens.

Aquests nous combois permetran renovar i ampliar la flota de trens de Rodalies i Cercanías en els grans nuclis urbans. Es tracta d’uns trens d’un centenar de metres de longitud amb més portes per agilitzar la pujada i baixada de viatgers i minimitzar el temps de parada a les estacions. A més, els vehicles comptaran amb wifi en el seu interior, seran totalment accessibles i disposaran d’espais multifuncionals per a bicicletes, maletes, cotxets de nadó, etc.

Un miler de persones treballen actualment a la planta d’Alstom de Santa Perpètua i produeix combois de metro, ferrocarril i tramvia destinats a Espanya, però també per la resta del món. És la fàbrica més gran que té Alstom a la península Ibèrica, amb 360.000 metres quadrats.

En aquests moments, segons unes recents declaracions del president de l’operadora, Raül Blanco, s’ha adjudicat ja el 64% del pressupost d’actuacions a la xarxa previst en el període 2020-2025, que puja a 4.622 milions d’euros. Segons el mateix Blanco, aquesta execució de millores generarà una inversió local de 1.800 milions d’euros, així com 4.534 ocupacions a tot l’Estat i una recaptació de 246 milions d’euros en IRPF. Això suposarà un creixement del PIB anual mitjà de 0,82%.

També és rellevant el projecte TrenLab d’acceleració de startups de Renfe. A Catalunya, la companyia ha impulsat una de les antenes de tota la xarxa territorial, ubicada al TecnoCampus de Mataró. Es tracta d’un espai d’innovació oberta i d’emprenedoria en mobilitat sostenible on es busquen sinergies amb l’ecosistema emprenedor del parc.

Per impulsar el desenvolupament de projectes innovadors, tecnològics i sostenibles que proposin nous serveis de mobilitat o impactin en la millora de la gestió del transport de viatgers i mercaderies, Renfe -en col·laboració amb l’Ajuntament de Mataró i la Fundació TecnoCampus Mataró-Maresme- va impulsar l’any 2022 els Premis Antena TrenLab. Amb una dotació anual de 150.000 euros, en cada edició s’escullen 4 projectes emprenedors que entren al programa d’acceleració de sis mesos i que inclou la possibilitat de testejar les solucions proposades en el territori.

El TrenLab té com a objectiu crear millores en l’experiència de viatgers amb els millors emprenedors del món. És una clara aposta de Renfe per la innovació i el suport a noves iniciatives disruptives, tot impulsant la transformació digital de la companyia. D’aquesta manera i mitjançant l’acceleració de startups, aquestes poden ajudar a resoldre els principals reptes de negoci de la companyia.

Així mateix, dins de l’estratègia de l’impuls de la transformació digital de la companyia, Renfe aposta igualment pels Centres de Competències Digitals (CCD). Això permet a l’operadora investigar, desenvolupar i desplegar tecnologies emergents en el sector ferroviari i en camps diversos, des de la ciberseguretat, les aplicacions mòbils i la logística. Actualment, Renfe ja disposa de set CCD, el darrer a Portbou. Aquest CCD s’especialitzarà en Q&A (Quality Assurance and Testing) de prova i qualitat de software, centrant-se en processos de prevenció, verificació i detecció de la qualitat de solucions tecnològiques emergents en el sector ferroviari.

Però, a més, aquests Centres tenen un objectiu social. Per fer posar en marxa el de Portbou, s’ha seleccionat un equip de 10 joves de la comarca de l’Alt Empordà, que -en aquests moments- està en fase de formació especialitzada en Q&A. Es tracta de contribuir des de la companyia a la generació d’ocupació de qualitat i el talent jove local i evitar l’èxode a Barcelona o altres capitals, en ubicacions amb una arrelada tradició ferroviària.

El de Portbou és el primer CCD de Renfe a Catalunya. De moment, ja funcionen els CCD d’Alcázar de San Juan (Ciudad Real), Teruel, Miranda de Ebro (Burgos), Mérida (Badajoz), Momforte de Lemos (Lugo) i Linares (Jaén). El de Portbou és el setè. Renfe estima que aquests centres especialitzats en noves tecnologies acabin generant 400 llocs de treball a finals del 2024.

share:

ALTRES ARTICLES